Saturday, August 1, 2009

MENGAPA & APA SIGNIFICANT NYA PERLANTIKAN SESETANGAH AHLI MAJLIS DILAKUKAN SECARA BERPERINGKAT & TERTUNDA BEGITU LAMA?

Rata2 kalau kita amati dan teliti kita tentu akan berasa begitu hairan mengapa perlantikan ahli majlis bagi penggal kedua banyak dilakukan secara berperingkat – peringkat dan secara amnya proses perlantikan tertunda dan mengambil masa begitu lama?
Apakah perkara ini terjadi kerana bagi perlantikan ahli majlis penggal kedua ini terlalu banyak perubahan dan muka2 baru yang diberi mandat perlantikan? Apakah perkara ini terjadi kerana bagi perlantikan ahli majlis penggal kedua ini kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor gagal mencari dan mencalonkan muka2 baru yang betul2 berkaliber untuk memikul tugas & mandat sebagai ahli majlis? Apakah perkara ini terjadi kerana bagi perlantikan ahli majlis penggal kedua ini kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor gagal mencari formula terbaik bagi mengatasi tekanan daripada setiap parti komponen dalam pakatan rakyat yang mahukan kuota2 yang lebih di isi oleh wakil2 daripada parti masing2? Isu terkini seperti yang dilaporkan dalam akhbar Sinar Harian, rungutan dan rintihan daripada penduduk2 dikawasan selayang yang begitu mengeluh kerana proses perlantikan semula bagi penggal kedua ahli majlis perbandaran Selayang (MPS) terlalu mengambil masa.
Generally seperti yang kita lihat banyak masalah asas peringkat zon ahli majlis lambat diselesaikan terutama isu sampah, longkang tersumbat, jalan rosak dan perkara2 lain yang menimbulkan masalah kepada penduduk dan masyarakat setempat bila mana isu lantikan ahli majlis lambat diselesaikan. Secara tidak langsung masa yang begitu lama diambil untuk melantik ahli majlis tidak menggambarkan kepentingan rakyat disegerakan oleh pihak kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor dan tiada salahnya juga kalau kita mempertikaikan mana perginya dengan hala tuju kosep ‘Cekap, Akauntibiliti & Telus’ dalam pucuk pentadbiran kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor?
Walaupun pada pandangan kaca mata sesetengah pihak especially mereka2 yang tergolong dalam kategori hardcore supporter kepada kerajaan pakatan rakyat ini, isu2 seperti yang kita rungkaikan ini hanyalah isu remeh temeh tapi kita jangan lupa beb, khidmat ahli majlis sentiasa diperlukan oleh penduduk dan masyarakat setempat supaya segala aduan dan masalah dapat dimaklumkan kepada mereka dengan cepat, indirectly inilah significant nya perlantikan ahli majlis tidak seharusnya mengambil masa yang begitu lama apatah lagi kalau prosesnya tertunda. Laporan akhbar Sinar Harian sempat mendapatkan luahan dan rintihan daripada 2 orang penduduk P Palaniappan dan M Mokhtar Razali, yang berkata banyak masalah telah diadukan kepada ahli majlis kawasan mereka namum sehingga kini permasalahan tersebut masih belum dapat diselesaikan seperti isu banjir, sampah, jalan dan longkang.Kedua – dua penduduk ini turut menyatakan semasa perjumpaan persatuan perumahan dengan wakil ahli majlis yang terdahulu, rata2 isu2 ini telah dibangkitkan tetapi wakil ahli majlis yang terdahulu tersebut tidak dapat menjawab kerana beliau sendiri belum tahu sama ada akan dilantik semula atau pun tidak sebagai ahli majlis perbandaran Selayang bagi penggal kedua?

Seharusnya intipati konsep ‘Cekap, Akauntibiliti & Telus’ kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor telah membuat garis panduan yang comprehensive, sekiranya Julai adalah bulan pemilihan bagi proses lantikan semula maka dalam Jun lagi persediaan yang cukup rapi telah dibuat agar tidak mewujudkan jurang masa, indirectly kepentingan rakyat disegerakan oleh pihak kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor dan rintihan dan keluhan rakyat dipantau dan ditempatkan dikelas yang tersendiri oleh kerajaan pakatan rakyat. Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment