Thursday, September 17, 2009

DUN MANEK URAI DAPAT PERUNTUKAN PEMBANGUNAN RM8.9 JUTA – KEIKHLASAN BN TUNAI JANJI JANGAN PULA DIPOLITIKAN PEMBANGKANG DURJANA

Sekalung tahniah & syabas patut kita ucapkan & lontarkan terhadap barisan kepimpinan tertinggi BN yang dikemudi oleh YAB Datuk Seri Najib kerana telah berjaya membuktikan yang apa jua wacana yang cuba dicatur oleh BN bukanlah semata-mata bicara omong kosong dan secara tidak langsung telah memperlihatkan keikhlasan BN dalam menunaikan janji kempen pilihanraya biarpun tewas digelanggang yang ditandinginya.
Laporan akhbar Utusan Malaysia yang merungkap artikel bertajuk DUN Manek Urai dapat peruntukan RM8.9 juta – “BN tetap tunai janji” patut diteliti dan diperhalusi oleh kesemua rakyat jelata lebih2 lagi mereka yang menetap di Kelantan dan yang lebih istimewa lagi artikel ini patut menjadi pena tarbiah kepada para penyokong2 pakatan rakyat yang masih terlalu taksub dengan agenda & fahaman belakang tabir parti mereka. Kita semua kena faham dalam gelanggang pertandingan kalah & menang itu adalah adat biasa dan asam garam sesuatu pertandingan namum mesej yang lebih penting yang patut kita analyze adalah adakah kita atau parti yang kita wakili kalah dalam situasi yang penuh hormat? Walaupun kalah adakah kita atau parti yang kita wakili menerima kekalahan tersebut dengan sifat yang terbuka & secara gentlemen dan tidak sesekali menuding jari & menyalahkan pihak ketiga? Walaupun kalah adakah kita atau parti yang kita wakili secara telus & gentlemen berjaya menunaikan apa jua yang pernah dijanjikan sewaktu berkempen dulu? Jawapan untuk kesemua soalan cepu emas diatas adalah BN menerusi parti tunjangnya UMNO telah berjaya fulfill setiap kehendak intipati soalan diatas.
However kalau kita analyze soalan2 ini dipihak pakatan rakyat terdapat banyak kemushkilan dalam kredibiliti parti pakatan rakyat bagi memenuhi setiap kehendak intipati soalan diatas. Ini kerana setiap kali kalah dalam gelanggang pertandingan pilihanraya pihak pakatan rakyat tidak akan dapat menerima kekalahan ini dalam situasi yang penuh hormat & ia biasanya akan disusuli dengan kejadian yang tidak di ingini. Secara tradisinya setiap kali kalah dalam gelanggang pertandingan pilihanraya pihak pakatan rakyat tidak akan dapat menerima kekalahan ini dengan sifat yang terbuka & secara gentlemen dan kebiasaannya mereka akan menuding jari & menyalahkan pihak ketiga seperti SPR adalah agen kepada BN, pihak berkuasa seperti PDRM menggertak para pengundi dan kemenangan BN dibantu oleh faktor pengundi hantu. Team pakatan rakyat ini sewaktu berkempen dulu memang hebat & bijak bermain dengan political mindset games & secara selamba mereka menabur 1001 janji kepada para pengundi namum realitinya hampeh belaka beb kerana jika kita ambil contoh isu kampung Buah Pala, isu kuil diseksyen 23 dan isu penjualan arak secara terbuka, mana perginya semua janji2 yang pihak pakatan rakyat taburkan dulu sewaktu berkempen untuk mendapat kuasa pemerintahan? At their best possible level bila dah tak boleh handle isu tersebut mereka tanpa rasa malu akan declare ‘cuci tangan’ dan mencadangkan agar pihak federal government pula yang menghulurkan jalan penyelesaian.
My humble & down to earth opinion apa jua peruntukan yang telah diluluskan & disalurkan kepada DUN Manek Urai hendaklah sentiasa dipantau secara serius, strategic monitoring kerana para pemimpin BN kena ingat agenda peruntukan yang telah diluluskan & disalurkan sahaja tidak cukup dan perkara atau KPI yang paling utama adalah memastikan perlaksanaan & proses penyampaian peruntukan tersebut fulfill objective nya. Implementation, deployment & deliverables adalah suatu elemen yang tidak boleh dikompromi. Terkucilnya elemen2 ini akan memberi ruang atau platform bagi team pakatan rakyat memutar-belitkan & mempolitikan isu ini agar minda rakyat dapat dimanupulasikan.

Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment