Tuesday, December 28, 2010

APAKAH KJ BOLEH MENJADI “WINNABLE CANDIDATE” ATAU “FIXED LIABILITIES” BAGI BN PADA PRU13 NANTI?

Khairy Jamaluddin atau lebih sinonim dengan panggilan KJ adalah satu nama yang banyak menghiasi dan begitu connected dengan landscape serta pattern politik arus perdana or mainstream politics BN / UMNO. Pernah satu ketika pada era zaman pemerintahan mantan PM, Tun Abdullah (Pak Lah) KJ telah di position kan sebagai new political role model / icon walaupun tidak dapat di pastikan sejauh manakah charisma & credibility beliau dalam arena politik sehingga diangkat sampai ketahap sebegitu? Atau adakah beliau diangkat sampai ketahap sebegitu oleh certain quartet kerana sijil nikah beliau ada kaitan dengan mantan PM, Tun Abdullah (Pak Lah)?        
Persoalan cepu emas yang nak kita discuss & elaborate tidak akan berpaksi pada era zaman pemerintahan mantan PM, Tun Abdullah (Pak Lah) sebelum PRU12 tetapi our contexts of discussion adalah berpaksi & berasaskan fakta2 selepas BN / UMNO terkena pukulan serta tamparan keramat tsunami politik PRU12 yang lalu. Ini adalah kerana selepas BN / UMNO terkena pukulan serta tamparan keramat tsunami politik PRU12 banyak cakap2 liar yang mengaitkan antara punca kekalahan tersebut ialah kelemahan (dalam bahasa yang lebih brutal atas kebodohan) Pak Lah BN / UMNO tumbang, ada juga cakap2 liar yang mengaitkan antara punca kekalahan tersebut adalah kerana Pak Lah adalah pemimpin yang mengamalkan “soft leadership approach” (dalam bahasa yang lebih brutal pemimpin yang lembik & lemau) dan yang patut diberi perhatian ada juga cakap2 liar yang mengaitkan antara punca kekalahan tersebut adalah kerana KJ banyak melakukan perkara yang melampaui batas malah from new political role model / icon beliau telah dicap sebagai liabilities kepada BN / UMNO.
Kalau apa yang kita kupaskan diatas lebih merumus sekitar cerita 2 tahun yang lalu bagaimanakah pula penerimaan rakyat jelata, pengundi2 muda malah yang lebih relevant lagi ahli2 BN especially grassroots & high level leadership from parti keramat UMNO terhadap si KJ dimasa kini yakni yang terkini lagi sensasi? Apakah KJ sudah diperlengkapkan dengan charisma & credibility serta apakah KJ menepati checklist bagi diserapkan sebagai salah seorang “winnable candidate” bagi BN / UMNO pada PRU13 nanti? Firstly, secara seriusnya aku kena stress kan setiap inci fakta yang aku elaborate in this contexts of discussion bukanlah ayat2 auta however ianya adalah berasaskan hands-on fact bila mana aku turun padang / bersembang secara tidak formal dengan kawan2 yang tiada kepentingan dalam politik, golongan2 pengundi professional muda Melayu serta sebahagian daripada UMNO grassroots member.
Conclusion yang dapat aku rumuskan hasil daripada hands-on fact bila mana aku turun padang / bersembang secara tidak formal dengan group2 yang aku nyatakan diatas tidaklah complicated mana pun kerana hampir sebilangan besar majoriti memberikan feedback yang si KJ ini tidak menepati checklist bagi diserapkan sebagai salah seorang “winnable candidate” bagi BN / UMNO pada PRU13 nanti! Statement yang mereka lontarkan bagi menyokong feedback mereka adalah, mereka agak doubt dengan cara KJ memimpin pergerakkan Pemuda UMNO, Pemuda UMNO dilihat agak lemah, tidak extreme & gagal di tranformasikan sebagai pasukan penggempur berani mati bagi parti keramat UMNO under KJ leadership, sebilangan besar ketua2 Pemuda UMNO negeri yang dilantik atas blessing KJ juga dikatakan blur & lemau. Ada juga certain quartet yang memberikan  sarcastic statement such as kalau ayam & KJ melintas jalan adalah lebih baik KJ yang kena langgar dulu! Terdapat juga certain quartet yang memberikan  sarcastic statement such as gambar KJ ketika membetulkan rumah penduduk semasa program jelajah 1 Malaysia nampak tidak real kerana semasa bertukang KJ kelihatan tidak sedikit pun berpeluh! Agak memeranjatkan juga kerana dimasa kini yakni yang terkini lagi sensasi masih ramai lagi diluar sana baik yang ada kepentingan politik mahupun yang tiada kepentingan politik sangsi & tidak dapat menerima si KJ ini!
Datuk Seri Najib adalah antara salah seorang pemimpin politik yang sharp dalam membuat penilaian serta berkarisma tinggi dalam membaca jati diri serta keterampilan ahli2 BN khususnya UMNO. Tokoh politik lain yang dianugerahkan sifat sebegini adalah mantan PM kita, Tun Mahathir. Jadi dalam soal ini Datuk Seri Najib kena membuat pertimbangan which is the best possible mechanism? Apakah KJ “Winnable Candidate OR BN FIXED LIABILITIES”?
Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial, gampang keparat, badigol bangsat & haram bejadah, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi mandikan anjing kurap & babi tempang berpenyakit dan lagi bagus kalau lepas tu kau orang pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera & perangai kau orang.

No comments:

Post a Comment