Thursday, November 26, 2009

KRISIS DALAMAN MCA – DITANGANI ATAU PUN TIDAK MAJORITI PENGUNDI CINA TETAP AKAN MENOLAK & MEMBELAKANGI BN

Kekalutan krisis dalaman MCA terus berlaku sehingga menyebabkan baru2 ini PM turut terpangil & terpaksa turun padang bagi mendengar keluhan serta penjelasan daripada team yang sedang bertelagah itu.
Up to date perbalahan, pertikaian lidah serta kekalutan diantara team Ong Tee Keat, Chua Soi Lek dan team yang diterajui oleh Liow Tiong Lai belum berjaya memperlihatkan agenda perpaduan dan episod penamat nya.
Bagi kita orang2 Melayu, intipati yang perlu kita perincikan & perhalusi adalah berbaloi kah PM dan juga parti keramat UMNO menyingsing lengan & pening kepala memikirkan formula serta pelan pendamaian untuk MCA?
1. Apakah susah payah PM dan juga parti keramat UMNO dalam merangka & memikirkan formula serta pelan pendamaian untuk MCA akan dihargai dengan hati yang ikhlas oleh majoriti masyarakat pengundi Cina di Negara ini? – Secara ikhlas, transparent dan “out of the box thinking mentality approach” jawapannya memang tidak berbaloi sama sekali PM dan juga parti keramat UMNO menyingsing lengan & pening kepala menghulurkan bantuan kepada MCA kerana pattern atau landscape sokongan para pengundi2 masyarakat Cina bukan dan tidak lagi berpihak terhadap BN. Setuju atau tidak sebagaimana yang kerap digambarkan dalam laporan akhbar2 Cina (cuma kita je orang2 Melayu yang tak dapat nak analyze intipati laporan akhbar Cina tu beb) , majoriti pengundi masyarakat Cina merasakan intipati dan asas perjuangan yang dibawa oleh gabungan pakatan rakyat seperti konsep kesamarataan lebih dekat dihati mereka serta mudah diterima pakai oleh mereka.
2. Susah payah PM dan juga parti keramat UMNO menyingsing lengan merangka & memikirkan formula serta pelan pendamaian untuk MCA adalah dengan hati yang ikhlas tapi adakah MCA benar2 ikhlas berjuang dan aplikasikan semangat setiakawan dalam BN? – Sebenarnya kalau kita analyze dari various angle setiap inci perbalahan, pertikaian lidah, kekalutan serta masalah dalaman MCA ini memang tidak mustahil terjadi dan sejujurnya memang padan pun dengan muka diaorang semua musibah serta bencana menimpa MCA kerana dulu selepas tsunami politik 2008 bila mana UMNO hilang momentum & jatuh melingkup selain parti Gerakan, MCA adalah parti komponen yang turut sama menghentak, menekan dan bersikap besar kepala terhadap pemimpin & anggota2 parti keramat UMNO. Selain parti Gerakan, MCA turut sama meletakkan semua punca kekalahan BN pada PRU ke 12 dibahu UMNO dengan alasan antaranya pemimpin UMNO sombong & tidak dekat dihati rakyat, UMNO terlalu selesa & sentiasa dalam comfort zone dan tidak pernah mengguna pakai “out of the box thinking mentality approach” malah bermacam- macam lagi point yang dilemparkan oleh MCA bagi menekan & mendesak UMNO. Sikap kurang ajar & besar kepala MCA pada ketika itu berterusan apabila dalam satu perhimpunan agung MCA, ada wakil mereka yang melabelkan UMNO itu terlalu dominan dalam BN dan boleh dianggap sebagai parti pembuli dalam BN sedangkan sepatutnya mereka perlu sedar diri mereka sikit dalam keadaan calon2 mereka yang tewas pada PRU ke12 tapi atas semangat & sifat setiakawan UMNO tetap memperuntukan jawatan2 penting dalam kabinet pentadbiran kerajaan BN yang dapat disandang oleh wakil2 calon daripada MCA. Sikap mereka ni sebenarnya memang pukimak sial, haram bejadah beb.
3. Dalam kembali memperkuatkan momentum sokongan BN, begitu perlu sangatkah PM & UMNO merangka & memikirkan formula serta pelan pendamaian untuk MCA? – Jawapan ikhlas aku simple je beb, pelan sentimen api perkauman kaum yang direka oleh Pak Sheikh Anwar lah sebenarnya yang telah membuka ruang dan platform bagi kaum bukan Melayu especially pengundi2 kaum Cina menjadi undi penentu seterusnya mencabar & mempertikai intipati ketuanan Melayu serta hak & keistemewaan orang2 Melayu. Solution nya sangat2 simple je beb, kalau UMNO dapat memastikan dan membentuk formula mampan agar majoriti orang2 Melayu bersatu dan berdiri teguh dibelakang parti keramat UMNO maka secara automatic nya undi2 daripada kaum bukan Melayu tidak lagi akan menjadi undi penentu thus UMNO, agenda orang Melayu serta maruah agama Islam sudah tentu akan dapat diperkasakan dan diangkat martabatnya. Ingat lah beb, kalau pengundi2 kaum Melayu betul2 bersatu, agenda Melayu itu 100% confirm akan dominant & firm dan kalau MCA atau Gerakan nak terus berkelahi sesama mereka sendiri itu lantak pi depa la yang pasti UMNO & agenda Melayu takkan tergugat.

Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial, gampang keparat, badigol bangsat & haram bejadah, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi mandikan anjing kurap & babi tempang berpenyakit dan lagi bagus kalau lepas tu kau orang pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera & perangai kau orang.

No comments:

Post a Comment