Friday, November 27, 2009

KISAH KECEMERLANGAN AKADEMIK ANAK2 MELAYU & PENDEDAHAN KEPERITAN HIDUP MEREKA SUDAH DIPAPARKAN – UMNO PERLU MEMBELA NASIB MEREKA

Apabila keputusan rasmi UPSR diumumkan baru2 ini kita telah dapat melihat dengan sejelas – jelasnya betapa tahap kecemerlangan anak2 Melayu kita amat membanggakan. Ini sekaligus menepis persepsi bahawa siapa kata anak Melayu tak cerdik, kurang pandai atau suka main2 dalam kelas, mungkin ada segelintir yang tergolong dalam kumpulan sebegini namum rata2 majoriti penanda arasnya menunjukkan kita patut & seharusnya berbangga dengan kejayaan dan kecemerlangan akademik anak2 Melayu bangsa kita.
Pada peperiksaan SPM yang lepas kita begitu terharu dengan kejayaan adik Nik Madihah yang begitu cemerlang dalam keputusan SPM nya walaupun beliau berasal daripada keluarga miskin tegar dan terpaksa mengharungi keperitan hidup yang agak extreme lantaran hanya mengharapkan rezeki & pendapatan ayahnya yang bekerja sebagai seorang nelayan. Keputusan rasmi UPSR yang diumumkan baru2 ini juga telah menyingkap satu lagi case study yang patut kita beri perhatian yang serius especially barisan kepimpinan UMNO, syarikat2 GLC yang telah mendapat manafaat hasil daripada jutaan ringgit kontrak daripada kerajaan dan tak lupa juga tokoh2 korporat & VVIP Melayu yang sudah jauh berjaya. Apabila kita membaca kisah & pendedahan adik Nur Izzati yang mendapat 5A dalam UPSR perasaan kita tentunya bangga bercampur sedih & hiba apa takda beb kerana faktor kemiskinan & keperitan hidup adik Nur Izzati ini tidak dapat mengambil slip keputusan peperiksaan beliau apabila pihak keluarganya difahamkan masih berhutang wang yuran RM57 dengan pihak sekolah yang menyebabkan adik Nur Izzati ini hanya dapat melihat kecemerlangan keputusan UPSR beliau menerusi papan kenyataan sekolah sahaja.
1. Tokoh dan pejuang politik Melayu kena tampil & menyingsing lengan serta menghulurkan bantuan sepantas yang mungkin – For once beb, tokoh dan pejuang politik Melayu kena lupakan fahaman & ideologi politik yang berbeza kerana demi memperkasa dan memartabatkan kecemerlangan & maruah anak bangsa seperti adik Nur Izzati, bantuan perlu dihulur secara bersama –sama tidak kira UMNO, PKR atau pun PAS. Kita boleh terima alasan kalau tokoh dan pejuang politik Melayu ni kata sebelum ni tak tahu pun kisah & keperitan hidup adik Nur Izzati ni sekeluarga jadi bagi simple je beb, sekarang ini almost the whole Malaysia dapat membaca kisah dan pendedahan adik Nur Izzati ni jadi bila lagi KJ, Datuk Mukhriz, Datuk Razali Ibrahim, Reezal Merican, Azmin Ali, Khalid Ibrahim, Salahuddin Ayub, Husam Musa dan ramai lagi nama2 yang tak perlu disebutkan nak turun padang, menyingsing lengan serta menghulurkan bantuan apa yang patut? Kalau Azmin Ali dengan selamba je boleh mempunyai kemampuan untuk membeli saham mewah sekitar anggaran RM8.5 juta & RM2 juta, jangan nak kata menghulurkan bantuan RM57 kepada adik Nur Izzati ni sekeluarga kalau Azmin nak bantu dan beri adik Nur Izzati ni sekeluarga RM57 ribu pun takda hal beb, tak tergugat pun “the power of wealth” yang beliau miliki. Basic fundamental nya beliau nak tolong atau pun tidak je beb?
2. Syarikat2 GLC atau mana2 jua syarikat2 yang telah mendapat manafaat hasil daripada jutaan ringgit kontrak daripada kerajaan patut tampil serta hulurkan bantuan secepat yang mungkin – Bagi aku ini bukan lagi suatu permintaan tapi ianya lebih kepada saranan supaya syarikat2 GLC atau mana2 jua syarikat2 yang telah mendapat manafaat hasil daripada jutaan ringgit kontrak daripada kerajaan buka mata sikit, cepat2 lah menyingsing lengan serta menghulurkan bantuan apa yang patut demi memperkasa dan memartabatkan kecemerlangan & maruah anak bangsa seperti adik Nur Izzati. One simple example aku bagi beb, syarikat yang telah diberi mandat untuk membangunkan aplikasi E-tanah yang dianggarkan beratus jutaaan ringgit ( tak perlu lah beb aku inform nama owner & nama syarikat terbabit) adalah antara syarikat2 yang telah mendapat manafaat hasil daripada kontrak daripada kerajaan jadi kalau mereka2 ni benar2 prihatin setakat nak bantu dan beri adik Nur Izzati ni sekeluarga RM 50 ke RM 100 ribu confirm takda hal punya beb, tak tercalar pun net profit syarikat mereka. Basic fundamental nya sama ada mereka nak tolong atau pun tidak je beb?
3. Tokoh2 korporat & VVIP Melayu yang sudah jauh berjaya pun kena tampil & menyingsing lengan serta menghulurkan bantuan sepantas yang mungkin – Dekat Malaysia ni kita ada begitu ramai tokoh2 korporat, VVIP & jutawan Melayu yang sudah jauh berjaya tapi kadangkala aku agak pelik juga beb kerana bila ianya berkaitan dengan bantuan dan sumbangan selalunya orang menyebut tentang Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary tapi bagi aku beb takkan semunya kiat nak past dekat bahu Tan Sri Syed Mokhtar ni, mana kejadah perginya tokoh2 korporat, VVIP & jutawan Melayu yang sudah jauh berjaya yang lain? Apatah lagi kalau bantuan & sumbangan yang dihulurkan bagi memperkasa dan memartabatkan kecemerlangan & maruah anak bangsa seperti adik Nur Izzati. One simple example aku bagi beb, kalau diaorang ni boleh belikan present gift untuk wife diaorang which easily cost around RM100K to RM300K setakat nak bantu dan beri adik Nur Izzati ni sekeluarga RM5 ke RM10 ribu confirm takda hal punya beb, tak tergugat sedikit pun “the power of wealth” yang mereka miliki. Basic fundamental nya mereka nak tolong atau pun tidak je beb?
Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial, gampang keparat, badigol bangsat & haram bejadah, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi mandikan anjing kurap & babi tempang berpenyakit dan lagi bagus kalau lepas tu kau orang pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera & perangai kau orang.

No comments:

Post a Comment