Saturday, December 12, 2009

FUTURE WAY FORWARD PAS – ANTARA KUASA PENGARUH HUSAM MUSA & AURA SERTA KARISMA NIK ABDUH?

Kekalutan, masalah dalaman serta pertembungan politik PAS terutama di Kelantan memang panas dan makin parah. Walaupun luarannya pucuk kepimpinan parti PAS cuba untuk memperlihatkan keadaan politik PAS especially di Kelantan sebenarnya tenang & tidak bergelora namum realiti dan hakikat sebenarnya semua orang pun tahu kestabilan, gerak kerja serta perjalanan politik PAS especially nya di Kelantan sudah mencecah tahap high alert indicator.
Saranan secara lantang & terbuka oleh timbalan pesuruhjaya PAS negeri Kelantan, Datuk Mohd Amar agar Tok Guru Nik Aziz menamakan pengganti beliau lebih awal dan kemudian di ikuti oleh public statement yang dibuat oleh Husam Musa yang secara serius menegaskan yang beliau menolak untuk dicalonkan bagi menggantikan jawatan yang currently disandang oleh Tok Guru Nik Aziz sedikit-sebanyak makin memperkuatkan lagi ketidak stabilan, gerak kerja serta perjalanan politik PAS especially nya di Kelantan sudah mencecah tahap high alert indicator. Tindakan public statement yang diambil oleh Husam jika diteliti & diperhalusi boleh kita tafsirkan ianya terpaksa dilakukan dengan cepat dan pantas kerana segala perancangan serta hala tuju terdahulu kumpulan Erdogan sudah mula dicantas bahkan slowly kumpulan Erdogan & Husam Musa sudah mula diserang & dibalun secara extreme sehingga at one point ianya menjadikan Husam berada dalam posisi ““critical & imbalance political condition”.
Satu lagi intipati yang kalau tidak di tangani oleh pucuk kepimpinan tertingi parti PAS yang sudah pastinya akan mencetuskan satu lagi fenomena pertembungan politik PAS terutamanya di Kelantan adalah bagaimana para2 pemimpin PAS boleh mengatur formula agar Husam Musa & team Erdogan nya bersatu hati dan tidak tidak berlaga angin dengan Nik Abduh yang juga merupakan salah seorang ahli jawatankuasa PAS pusat?
ANTARA KUASA PENGARUH HUSAM MUSA & AURA SERTA KARISMA NIK ABDUH:
1. Husam Musa adalah merupakan ikon politik kebanggaan Tok Guru Nik Aziz – This is a fact statement yang semua orang pun tahu dan tidak berhajat untuk menidakkannya. Sebagai protégé serta anak didik Nik Aziz Husam memang sudah lama dipersiapkan oleh Tok Guru Nik Aziz serta umum pun memang menyedari yang Nik Aziz sudah lama memposisikan Husam agar kelak dapat menggantikan tempatnya. Walau bagaimanapun kini setelah PAS dilanda krisis dalaman parti yang extreme & critical kuasa pengaruh Husam Musa kini closely di bayangi serta di imbangi oleh aura serta karisma Nik Abduh. Tok Guru Nik Aziz mungkin boleh prefer dan mempunyai alasan serta significant beliau yang tersendiri terhadap Husam namum persoalan cepu emasnya apakah personnel & preference choice Nik Aziz mampu untuk mengetepikan dan menolak suara pendapat pemimpin2 tertinggi PAS yang lain & most importantly apakah Nik Aziz mampu untuk mempertahankan personnel & preference choice beliau jika sekiranya suara ahli2 akar umbi memilih untuk mengangkat Nik Abduh?
2. Jawatan sebagai exco Kanan dalam pentadbiran PAS Kelantan pada mulanya memang suatu valuable asset buat Husam Musa tapi lama kelamaan ianya boleh menjadi critical liabilities kepada beliau – Bila Nik Aziz memberi kepercayaan dan memperuntukkan portfolio penting serta kanan kepada Husam dalam jentera pentadbiran PAS negeri Kelantan, semua orang pun tahu & setuju tindakan tersebut adalah merupakan bonus serta valuable asset buat Husam Musa dalam menggilap & memperkasakan karier politik beliau dalam menggantikan tempat Nik Aziz sedikit masa lagi. Walau bagaimanapun kini setelah PAS dilanda krisis dalaman parti yang extreme & critical kuasa pengaruh Husam Musa kini closely di bayangi serta di imbangi oleh aura serta karisma Nik Abduh. Benda ni simple je beb, bila kita dianugerahkan sesuatu jawatan penting ianya memang boleh menjadi bonus serta valuable asset kalau kita perform & make sure the deliverables is done strategically. Tapi bila kita dianugerahkan sesuatu jawatan penting akan tetapi kita tidak teliti & perincikan perancangan dan keputusan yang akan dibuat ianya boleh menjadi critical liabilities kepada kita for example perancangan dan keputusan mesyuarat exco kita tidak lakukan secara collective decision, perancangan & sesuatu tindakan di full swing dengan mencantas serta tidak merujuk individu2 yang sepatutnya etc. Sama ada Husam terlibat atau pun pernah melibatkan diri dengan perbuatan & wacana yang di nyatakan diatas, hanya Husam yang boleh mentafsirkannya dan ada jawapannya. Tok Guru Nik Aziz mungkin boleh prefer dan mempunyai alasan serta significant beliau yang tersendiri terhadap Husam namum persoalan cepu emasnya apakah Nik Aziz mampu untuk mempertahankan personnel & preference choice beliau jika sekiranya suara ahli2 akar umbi memilih untuk mengangkat Nik Abduh dan merasakan Nik Abduh adalah pemimpin yang ada aura serta karisma untuk deliver dan beliau bukanlah pemimpin yang cakap tak serupa bikin?
3. Idea tentang keterbukaan serta kolaborasi PAS dengan PKR & DAP as well as isu tentang kumpulan Erdogan telah banyak memanskan & melumpuhkan pengaruh Husam Musa – Aku rasa beb, right now Husam mula menyedari inilah penangan permainan dunia politik arus perdana yang sebenar kerana at one time wacana, gerak kerja serta intipati yang diterajui oleh beliau especially yang berkaitan dengan keterbukaan serta kolaborasi PAS dengan PKR & DAP hampir berjaya meletakkan Husam dalam posisi atau political mileage yang mampan & sukar digugat. However fact is always remain as fact kerana inilah penangan permainan dunia politik arus perdana yang sebenar, wacana, gerak kerja serta intipati yang mengangkat beliau pada mulanya yang pada akhirnya menjahanam kan beliau sedikit demi sedikit. Pengaruh Pak Sheikh Anwar yang terlalu over & obvious dalam PAS serta kegopohan ahli2 team Erdogan yang terlalu cepat mahu mencantas & get rid of ahli2 kumpulan ulama konservatif & muzakarah adalah antara faktor penyebab kenapa kuasa pengaruh Husam Musa kini closely di bayangi serta di imbangi oleh aura serta karisma Nik Abduh? Tok Guru Nik Aziz mungkin boleh prefer dan mempunyai alasan serta significant beliau yang tersendiri terhadap Husam namum persoalan cepu emasnya apakah Nik Aziz mampu untuk mempertahankan personnel & preference choice beliau jika sekiranya suara ahli2 akar umbi memilih untuk mengangkat Nik Abduh yang mereka fikir antara pemimpin yang competitive untuk menerajang dan neutral kan pengaruh luar serta suara2 sumbang pihak ketiga yang lately semakin dilihat mengganggu gugat keharmonian & kestabilan politik PAS?

Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial, gampang keparat, badigol bangsat & haram bejadah, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi mandikan anjing kurap & babi tempang berpenyakit dan lagi bagus kalau lepas tu kau orang pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera & perangai kau orang.

No comments:

Post a Comment