Sunday, December 6, 2009

LUARAN NAMPAK TENANG NAMUN DALAMAN PAS KERUH DENGAN ISU PERALIHAN KUASA KEPIMPINAN

Inilah realiti dan harga yang harus dibayar oleh pucuk kepimpinan parti PAS apabila PAS di posisikan untuk menjadi dominan dalam pentas permainan politik arus perdana tanahair. Luarannya nampak seakan-akan tenang namun hanya pemimpin2 & ahli2 PAS sendiri je yang maha mengetahui tentang kekalutan dan kekeruhan yang melanda parti itu terutama yang melibatkan isu peralihan kuasa kepimpinan dan gelaja penyakit gila kuasa kepimpinan.
Walaupun para pemimpin2 PAS cuba sedaya upaya untuk bermain dengan political diversion game plan approach dan cuba at their best possible level untuk cover line namum sedikit demi sedikit public serta rakyat jelata dapat menghidu & seterusnya mengesan kebocoran tentang sindrom yang kencang melanda dalaman parti PAS ini. Generally kita mungkin tertanya-tanya diri kita sendiri, mengapa setelah agak sekian lama dalam arena politik tanahair, for the last 10 to 15 years ago parti PAS tidak menghadapi sindrom peralihan kuasa kepimpinan dan gelaja penyakit gila kuasa kepimpinan secara extreme berbanding kini? Bagi aku jawapannya simple je beb, this is the reality & priced yang harus mereka bayar apabila mereka setuju untuk menempatkan diri mereka dalam gabungan pakatan rakyat, at the same time this is the reality & priced yang harus mereka bayar apabila pucuk tertinggi kepimpinan PAS membenarkan dan banyak membuka ruang bagi defector leader PKR menyusun strategi dalam parti PAS sehingga wujud kumpulan Erdogan atau kumpulan ulama professional dalam PAS yang lebih cenderung & extreme kepada perebutan kuasa kepimpinan. Untuk terus kelihatan dominan dan mengimbangi momentum main stream politic dalam gabungan pakatan rakyat, this is the reality & priced yang harus pucuk kepimpinan PAS bayar kerana ecosystem dalam gabungan pakatan rakyat especially PKR yang memang sinonim dengan sindrom gila kuasa kepimpinan telah secara peringkat-berperingkat melada PAS.
Pada dasarnya kita tidak menduga & terfikir sama sekali timbalan pesuruhjaya PAS negeri Kelantan, Datuk Mohd Amar akan membangkitkan isu agar Tok Guru Nik Aziz menamakan pengganti beliau lebih awal dan perkara ini menjadi lebih serius lagi apabila saranan ini dilakukan secara terbuka sedangkan umum pun mengetahui bahawa masih belum ada walau sekecil kuman pun tanda2 yang Nik Aziz sedang merangka persiapan untuk mengundurkan diri seterusnya memberi laluan kepada muka baru bagi menerajui negeri Kelantan. Walaupun Datuk Mohd Amar menegaskan saranan itu beliau lontarkan kerana beliau tidak mahu timbul sebarang kekalutan apabila tiba masanya nanti dan beliau juga berpendapat proses peralihan yang lebih panjang secara terancang akan dapat memastikan kestabilan dalam parti. Defensive statement from Datuk Mohd Amar itu ada asasnya juga however beb, secara jujurnya aku melihat dari sudut kalau tiada pergolakan dalaman mengapa isu ini perlu dilontarkan secara public & terbuka? Traditionally PAS memang terkenal dalam merungkai dan menyelesaikan segala apa permasalahan mereka menerusi platform seperti majlis syura, dewan ulama etc. jadi kalau tiada pergolakan dalaman & gelala gila kuasa kepimpinan mengapa isu ini tidak di tangani di belakang tabir menerusi platform yang sedia ada sebaliknya ianya perlu di public kan? Setuju atau pun tidak itu terserah pada tafsiran & penerimaan masing2 tapi bagi aku beb, kalau Datuk Mohd Amar kata proses peralihan yang lebih panjang secara terancang akan dapat memastikan kestabilan dalam parti maka intipati ini perlu di perincikan lagi kerana proses peralihan kuasa yang berlaku dalam UMNO between Pak Lah & Datuk Najib adalah sebagai menghormati & menuruti kehendak pemimpin2 & ahli2 akar umbi parti UMMO. Majoriti pemimpin2 & ahli2 akar umbi parti UMNO mahukan dan membuat usul agar proses peralihan kuasa dilakukan dan itulah asas serta basic fundamental yang membawa kepada “transformation of power & leadership in UMNO”. Umum pun mengetahui bahawa masih belum ada walau sekecil kuman pun tanda2 yang Nik Aziz sedang merangka persiapan untuk mengundurkan diri seterusnya memberi laluan kepada muka baru bagi menerajui negeri Kelantan dan sehingga ke hari ini masih belum pun kedengaran secara extreme & collective ahli2 akar umbi parti PAS mahukan dan membuat usul agar Tok Guru Nik Aziz melepaskan jawatan seterusnya membawa kepada proses peralihan kuasa dapat dilakukan jadi hanya Datuk Mohd Amar sahaja yang mampu menjawab apakah significant nya & relevant nya beliau maksudkan dengan proses peralihan yang lebih panjang secara terancang akan dapat memastikan kestabilan dalam parti?

Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial, gampang keparat, badigol bangsat & haram bejadah, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi mandikan anjing kurap & babi tempang berpenyakit dan lagi bagus kalau lepas tu kau orang pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera & perangai kau orang.

No comments:

Post a Comment