Sunday, December 13, 2009

INSIDEN PIJAK GAMBAR 3 ADUN SUDAH BERLALU & IANYA CERITA DALAMAN DAP – PERSOALANNYA DIMANAKAH TAHAP KEMATANGAN POLITIK DAP?

Bebudak team DAP kembali menunjukkan sikap besar kepala, kurang ajar, biadap atau pun boleh kita rangkumkan sebagai attitude badigol bangsat & pukimak haram bejadah. Generally semua orang pun dah tahu apa yang dah terjadi pada konyensyen DAP Perak dimana suatu setting & agenda delegasi2 DAP dengan sengaja memijak gambar 3 ADUN yang mengisthiarkan diri keluar daripada parti gabungan pakatan rakyat dan seterusnya memlih untuk bernaung diatas tiket ADUN bebas atau pun apa yang DAP label kan sebagai perbuatan melompat parti telah dilakukan dan wacana ini ternyata telah mendapat blessing daripada pemimpin2 kanan DAP.
Generally bagi aku simple je beb, insiden yang berlaku ini memanglah suatu cerita dalaman parti DAP dan takda siapa pun boleh denied yang tindakan yang mereka ambil ini adalah hak mutlak parti DAP serta anggota2 parti mereka. Bagi aku beb, dalam apa jua situation nya fact is always remain as fact dan bukan hak mutlak parti DAP itu yang nak kita pertikaikan tapi most importantly beb, dengan terjadinya insiden tersebut apa yang perlu diteliti dan diperincikan oleh setiap rakyat jelata & para2 pengundi adalah dimanakah tahap kematangan politik pemimpin2 dan ahli2 parti DAP? Insiden dah berlaku dan wacana ini adalah firm reaction dan bukannya baseless allegation jadi kita sebagai rakyat jelata & para2 pengundi kena buka mata & minda pemikiran kita dengan seluas-luasnya, kita kena analyze & lock dalam mindset kita apakah aura kepimpinan DAP sudah cukup bersedia & benar2 matang dalam menjadi dominant opposition leader dalam arena politik arus perdana tahahair?
Turning point yang wajib kita teliti & perincikan hasil daripada berlakunya insiden kekecohan pada konvensyen DAP Perak:
1. Orang politik atau lebih tepat lagi senior politician leader kena bijak mengawal emosi tindakan luar kawalan & berfikir mesti berpandukan akal fikiran yang waras – Walau apa jua pun alasan yang diberikan oleh pemimpin2 DAP as cover line terhadap insiden tersebut adalah amat sukar untuk kita menerimanya kerana sebagai orang politik, sesetengah nya pula adalah ahli2 parlimen thus diaorang ni semua bukanya budak remaja atau budak yang masih dibangku sekolah lagi depa ni semua adalah individu yang sentiasa didedahkan dengan protocol, procedure & policy yang amat sinonim dengan kepimpinan yang berintegriti for example bila jadi ahli parlimen ada protocol dan sumpah sebagai ahli parlimen yang perlu dilafazkan jadi takkan lah depa semua ni tak mampu nak mengawal emosi tindakan luar kawalan dan berfikir guna kepala lutut depa masa diaorang proceed lakukan insiden pijak gambar 3 ADUN bebas tu? Kita kena analyze & lock dalam mindset kita beb, apakah aura kepimpinan DAP sudah cukup bersedia & benar2 matang dalam melahirkan kepimpinan yang berintegriti dalam arena politik arus perdana tahahair kita?
2. Walaupun dilihat agak extreme dengan melakukan tindakan sebegitu namum setelah diasak & dibalun kanan dan kiri akhirnya pucuk kepimpinan DAP tunduk meminta maaf – In this context of discussion kita perlu teliti & analyze dengan sebaik-baiknya kerana honestly aku pun tak sangka beb, in the beginning sesetengah ahli2 DAP nampak taksub & cool sangat dengan insiden memijak gambar 3 ADUN bebas tersebut indirectly ianya seakan-akan suatu kebanggaan kepada mereka kerana mereka seem to be extreme & nasty. However setelah hebat dilibas& dibalun kanan dan kiri akhirnya pucuk kepimpinan DAP tunduk meminta maaf walaupun bagi aku beb, sejauh mana tahap keikhlasan permohonan maaf DAP itu still remain doubt kerana hanya DAP & ahli2 partinya sahaja yang ada jawapannya? Insiden dah berlaku dan wacana ini adalah firm reaction dan bukannya baseless allegation beb, jadi bila dah kantoi & tak boleh nak cover line lagi thus as a defensive & play safe reaction DAP tunduk meminta maaf. Dengan tindakan sebegini kita kena analyze & lock dalam mindset kita beb, apakah aura kepimpinan DAP sudah cukup bersedia & benar2 matang dalam melahirkan kepimpinan yang berintegriti dalam arena politik arus perdana tahahair kita?
3. Insiden & tindakan DAP tersebut turut dilibas dan dikecam hebat oleh beberapa rakan seperjuangan mereka dalam gabungan pakatan rakyat – Honestly this is another context of discussion yang kita perlu teliti & analyze dengan sebaik-baiknya kerana bagi aku beb, banyak double meaning dan maksud yang tersurat disebalik asakan serta kecaman daripada beberapa rakan seperjuangan DAP dalam gabungan pakatan rakyat. Antara beberapa rakan seperjuangan DAP dalam gabungan pakatan rakyat yang hebat membalun tindakan DAP tersebut adalah mereka2 yang sinonim nya tidak sebulu & sehaluan dengan hala tuju serta gerak kerja DAP for example Zulkifli Noordin, Yusmadi Yusof, Wee Choo Keong serta Datuk Zahrain Hashim. Indirectly beb, kegopohan tindakan DAP ini telah membuka ruang untuk mereka jadikan platform yang baik untuk mereka hentak & balun kepimpinan DAP, apa taknya DAP dah bagi bola tanggung jadi mereka2 ni just smash je lah beb. Kemungkinan juga beb, ada diantara beberapa rakan seperjuangan DAP dalam gabungan pakatan rakyat ini yang sedang membuat pengiraan untuk memilih option untuk bernaung diatas tiket parti bebas jadi kalau ianya menjadi realiti dan sebelum gambar mereka pula yang akan dipijak di kemudian hari jadi adalah lebih baik tindakan extreme DAP itu diasak dan dikecam terdahulu. Dengan tindakan sebegini kita kena analyze & lock dalam mindset kita beb, apakah aura kepimpinan parti gabungan pakatan rakyat ini sudah cukup bersedia & benar2 matang dalam melahirkan kepimpinan yang berintegriti dalam arena politik arus perdana tahahair kita jika kelak mereka diberikan mandat untuk menerajui kepimpinan negara kita?

Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial, gampang keparat, badigol bangsat & haram bejadah, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi mandikan anjing kurap & babi tempang berpenyakit dan lagi bagus kalau lepas tu kau orang pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera & perangai kau orang.

No comments:

Post a Comment