Saturday, December 5, 2009

PENERIMAAN GOLONGAN PROFESIONAL MUDA MELAYU KEDALAM UMNO BUKAN LAGI SARANAN TETAPI IANYA SUATU AGENDA KEMESTIAN

Dalam usaha untuk kembali memperkasakan dan menjadikan parti keramat UMNO itu relevant di kaca mata pandangan golongan2 muda dan dalam usaha meremajakan semula parti keramat UMNO agar sentiasa mampan dan dekat di hati golongan2 muda, penerimaan golongan2 profesional muda Melayu kedalam parti keramat UMNO bukanlah lagi sekadar saranan, cakap2 kosong atau pun hanya sekadar gula2 pemanis mulut bagi menyejukkan hati golongan pengundi2 muda Melayu akan tetapi wacana ini adalah suatu agenda kemestian yang perlu di full swing kan oleh pucuk kepimpinan tertingi parti keramat UMNO.
Mengapakah perkara ini perlu diperhalusi dan banyak memberi significant terhadap future way forward dan arus perjalanan parti keramat UMNO?
1. Kejayaan parti keramat UMNO pada 50 tahun yang lepas sudah menjadi lipatan sejarah yang sangat berharga namum persoalan cepu emasnya persediaan parti keramat UMNO untuk membuka dan menghadapi lembaran yang akan mendatang for the next & upcoming 50 years – Kesemua pemimpin2 & ahli2 akar umbi parti keramat UMNO kena terima dengan hati yang terbuka yang mana kejayaan & sejarah kegemilangan serta dominasi UMNO pada 50 tahun yang lepas sudah menjadi lipatan sejarah yang sangat berharga dan perkara ini tiada siapa pun yang menidakkannya kerana “fact is always a fact”. Namun setelah tsunami politik pada 2008, era globalisasi, pemikiran tanpa sempadan, millennium age etc. apakah parti keramat UMNO benar2 telah bersedia untuk membuka dan menghadapi lembaran yang akan mendatang for the next & upcoming 50 years especially hala tuju serta aspirasi yang berkaitan dengan agenda golongan muda terutama golongan profesional muda Melayu?
2. UMNO perlu membuktikan bahawa agenda penerimaan golongan2 profesional muda Melayu kedalam parti keramat UMNO adalah wacana serius dan bukannya cakap2 kosong atau gula2 pemanis janji pilihanraya – Suka atau pun tidak, persaingan akan menjadi lebih competitive atau pun tidak setiap pemimpin2 parti keramat UMNO perlu bersedia, bersikap terbuka dan benar2 transparent dengan agenda & hala tuju penerimaan & kemasukan golongan professional muda Melayu kedalam parti keramat UMNO kalau mereka benar2 sayangkan parti UMNO serta ingin meletakkan & memartabatkan parti keramat UMNO ketahap yang paling atas sekali. Agenda ni simple je beb, perkara ini takkan success kalau ianya hanya di emphasize di peringkat pucuk kepimpinan tertingi parti sahaja akan tetapi agenda ini perlu bermula secara serius di peringkat cawangan, bahagian, badan perhubungan UMNO negeri than follow by di peringkat pucuk kepimpinan tertingi parti. Ini perlu dibuktikan secara terbuka dan transparent dan penyakit kronik seperti mencantas serta menikam belakang kepimpinan golongan professional muda Melayu dari peringkat cawangan lagi seterusnya ke peringkat bahagian & pada akhirnya membawa ke peringkat yang lebih tinggi lagi perlu dihapuskan & dinyahkan dari kaca mata pemikiran orang2 UMNO kalau mereka benar2 sayangkan parti UMNO serta ingin meletakkan & memartabatkan parti keramat UMNO ketahap yang paling atas sekali ‘for the next & upcoming 50 years’.
3. Apakah sayap pergerakan pemuda UMNO Malaysia & puteri UMNO sudah cukup bersedia bagi menggalas tugas sebagai pasukan penggempur berani mati bagi parti keramat UMNO ‘for the next & upcoming 50 years’ – Secara simboliknya jawapan kepada persoalan ini tentunya “Ya” however secara jujur & transparent beb, aku tak rasa sayap pergerakan pemuda UMNO Malaysia & puteri UMNO sudah cukup mampan, kental serta ready mentally & physically. Selain KJ, Datuk Mukhriz, Datuk Razali Ibrahim, Reezal Merican, Idris Haron serta Datuk Rosnah Shirleen siapa & mana lagi bebudak pemuda UMNO Malaysia & puteri UMNO yang boleh dan sudah bersedia menggalas tugas sebagai pasukan penggempur berani mati bagi parti keramat UMNO ‘for the next & upcoming 50 years’? Jika sekiranya sayap pergerakan pemuda UMNO Malaysia & puteri UMNO ada mempunyai barisan pemimpin yang berkarisma, berkredibiliti, symbolic leadership qualities serta ready mentally & physically selain nama2 yang aku sebutkan dekat atas tadi, bila lagi nak ketengahkan & full swing kan diaorang bagi turut sama menggalas tugas sebagai pasukan penggempur berani mati bagi parti keramat UMNO ‘for the next & upcoming 50 years’? Realitinya beb, aku tak nampak sangat pun karisma, kredibiliti, symbolic leadership qualities serta jatidiri ready mentally & physically dalam team exco pergerakan pemuda UMNO Malaysia & puteri UMNO!
4. Benchmark & aura kepimpinan golongan muda dalam parti keramat UMNO VS pakatan rakyat – Generally dalam UMNO & BN, karisma, kredibiliti, symbolic leadership qualities serta aura kepimpinan tokoh2 seperti KJ, Datuk Mukhriz, Datuk Razali Ibrahim, Reezal Merican, Idris Haron, Wee Ka Siong, Chew Mei Fun etc. memang sentiasa diperkatakan dan kerap kali menjadi daya tarikan pentas politik arus perdana tanahair. Tsunami politik 2008 telah memperlihatkan team pakatan rakyat berjaya melahirkan aura kepimpinan golongan muda yang cukup2 berkarisma, berkredibiliti, symbolic leadership qualities serta jatidiri ready mentally & physically. Gabungan parti pakatan rakyat tentunya amat berbangga dengan tokoh2 politik muda mereka seperti YB Hannah Yeoh, YB Nik Nazmi, YB Amiruddin Shari, YB Jenice Lee etc. Apa yang perlu di teliti & di perhalusi oleh setiap pemimpin2 & ahli2 akar umbi UMNO & BN serta rakyat jelata adalah benchmark & indicator utama yang menjadi compelling differentiators di antara aura kepimpinan golongan muda dalam parti keramat UMNO VS pakatan rakyat yang mana sedar atau pun tidak tokoh2 seperti KJ, Datuk Mukhriz, Datuk Razali Ibrahim, Reezal Merican, Idris Haron, Wee Ka Siong, Chew Mei Fun secara collective nya sudah pun melepasi peringkat umur 33 tahun however tokoh2 politik muda mereka seperti YB Hannah Yeoh, YB Nik Nazmi, YB Amiruddin Shaari, YB Jenice Lee etc. hanya sekadar di peringkat umur 29 & 30 tahun dan ini secara tidak langsung telah menjadi valuable asset kepada gabungan parti pakatan rakyat. Hanya pemimpin2 & orang2 UMNO sendiri je yang mampu membuat tafsiran dan menjawab persoalan, apakah parti keramat UMNO benar2 telah bersedia untuk membuka dan menghadapi lembaran yang akan mendatang for the next & upcoming 50 years?

Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial, gampang keparat, badigol bangsat & haram bejadah, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi mandikan anjing kurap & babi tempang berpenyakit dan lagi bagus kalau lepas tu kau orang pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera & perangai kau orang.

No comments:

Post a Comment