Sunday, August 2, 2009

APAKAH BENAR PREMIS RUMAH URUT MASIH BERLELUASA DISEKITAR PETALING JAYA?

Satu pendedahan telah dilakukan oleh akhbar The Star, dimana dalam salah satu laporan akhbar tersebut yang bertarikh 24th July 2009, akhbar tersebut telah merungkai arkitkel bertajuk “Massage Parlours still mushrooming in PJ” yang mendedahkan kegiatan premis yang menjalankan aktiviti rumah urut masih berleluasa di sekitar kawasan PJ walaupun pihak kerajaan pakatan pembangkang negeri Selangor begitu arrogant mewarwarkan yang semua lesen2 perniagaan untuk aktiviti seperti ini telah dibekukan sama sekali.
Apa yang perlu kita persoalkan disini beb adalah mengapa dalam mana semua lesen2 perniagaan untuk aktiviti seperti ini telah dibekukan sama sekali tetapi kewujudan dan keaktifan premis rumah urut ini masih berleluasa malah dilaporkan kawasan2 penempatan komuniti seperti SS2, Kota Damansara, Sunway Mentari & Damansara Utama kini juga telah dikatakan menjadi ‘hot spots’ untuk mereka2 atau pelanggan2 yang ingin mendapatkan perkhidmatan daripada apa yang ditawarkan oleh premis2 rumah urut terbabit. Menurut laporan akhbar The Star, pemantauwan yang dilakukan oleh pihak wartawan StarMetro mendapati kewujudan dan keaktifan premis rumah urut ini begitu berleluasa semenjak 6 bulan yang lepas. Menurut pihak wartawan StarMetro memang agak menghairankan dalam mana pembekuan kepada lesen2 yang sedia ada tetapi disekitar kawasan SS2 contohnya banyak renovation sedang dilakukan bagi membuka premis2 rumah urut yang baru dan menurut laporan StarMetro lagi dalam satu temu bual dengan pihak operator rumah urut mereka menyatakan persaingan dalam bisnes rumah urut amat kompetitif sehingga kebanyakan operator rumah urut menawarkan kadar diskaun sebanyak 50% bagi sebarang perkhidmatan yang ditawarkan oleh mereka.
Menurut laporan StarMetro lagi tinjauwan yang dilakukan disekitar kawasan Kota Damansara pula mendapati lebih dari 20 buah premis rumah urut begiat aktif dimana sesetengah daripda pihak operator rumah urut terbabit turut beroperasi secara full swing sehingga mampu menjalankan modus operandi mereka ditingkat 1 & 2 dikawasan rumah kedai disekitar kawasan Kota Damansara ini. Malah sesetengah daripda pihak operator rumah urut terbabit juga turut berkemampuan untuk memasang tanda papan iklan secara ‘high end’. Indirectly ini jelas menunjukkan yang premis bisnes sebegini dapat membawa pulangan keuntungan yang agak lumayan dan apa yang amat kita sesali adalah mengapa dan bagaimana pihak kerajaan pakatan pembangkang negeri Selangor boleh terlepas pandang perkara ini? Yang amat kita risaukan adalah jangan2 pihak kerajaan pakatan pembangkang negeri Selangor bukanlah terlepas pandang perkara ini tetapi atas desakan political capacity mereka sahaja buat2 tak nampak atau tak pandang perkara ini!
Menurut stastistik majlis bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), up to date hanya terdapat 301 lesen premis rumah urut disekitar bandaraya PJ ini tetapi persoalan sebenar tentang berapakah jumlah sebenar premis rumah urut yang wujud disekitar PJ ini masih lagi menjadi subjektif & tanda tanya? Comfirm MBPJ) pun takkan dapat berikan stastistik tentang berapa banyak premis rumah urut disekitar bandaraya PJ ini yang begiat aktif dan beroperasi secara haram? Oleh kerana itu baru2 ini pihak MCA negeri Selangor telah mencabar anggota Exco kerajaan negeri Selangor yang terbabit supaya membuat pendedahan secara terbuka & telus berapakah jumlah lesen perniagaan untuk premis rumah urut yang telah diluluskan sejak pihak kerajaan pakatan pembangkang negeri Selangor mengambil alih pucuk kepimpinan kerajaan negeri? Agak malang sehingga kini belum ada satu pun pendedahan atau source of information reference yang berkaitan dengan perkara tersebut diwarwarkan oleh pihak kerajaan pakatan pembangkang negeri Selangor.

Apa pula dan dimana peranan anggota Exco kerajaan negeri Selangor yang mewakili parti PAS khususnya? Takkan mereka ini terlepas pandang perkara ini atau mereka tak tahu kewujudan perkara ini kerana mereka ini asyik tido berdengkur? Tidak mustahil beb mereka sedar akan kewujudan perkara ini tetapi atas desakan political capacity mereka tiada pilihan selain terpaksa berpura –pura tak dapat kewujudan perkara ini. Sepatutnya gabungan ADUN2 Melayu PKR & PAS dan para anggota Exco kerajaan negeri Selangor yang beragama Islam termasuk si mangkuk hayun MB patut memperhalusi perkara ini dan kalau perlu bertindak apa salahnya bertindak dengan seagresif nya dalam memastikan apa sahaja cabang atau punya maksiat dapat dihindarkan daripada terus berleluasa di negeri Selangor ini. Kalau dulu mereka sesuka hati balun & herdik kerajaan BN Selangor especially pihak UMNO Selangor maka sekarang kita mesti tuntut pakatan pembangkang negeri Selangor ni beb agar lebih berjaya memberi benchmark yang lebih comprehensive & kotakan segala apa yang telah mereka warwarkan semasa kempen PRU ke12 dulu. Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment