Tuesday, August 25, 2009

ISU PENJUALAN DAGING BABI SECARA TERBUKA SEAKAN-AKAN MENCABAR KESABARAN ORANG MELAYU – APAKAH WAKIL2 EXCO PAS SELANGOR TAK SEDAR PERKARA INI?

Terperanjat, kesal dan marah ketahap gila babeng pun ada beb bila terbaca laporan yang dikupas dalam akhbar Sinar Harian, artikel yang bertajuk “Jual Daging Babi Secara Terbuka, Penduduk Hadapi Masalah”
Penduduk disekitar rumah pangsa taman Taming Jaya Balakong kesal dengan sikap Majlis Perbandaran Kajang (MPK) yang seolah-olah tidak memandang serius dan seakan-akan menutup mata dengan aduan yang diterima berkaitan isu penjualan daging babi secara dikawasan tersebut. Sama ada pihak (MPK) sengaja tidak memandang serius dan seakan-akan menutup mata terhadap perkara ini atau pun tiadanya way forward yang disusun adalah kerana pihak (MPK) terpaksa mengikut arahan pihak2 tertentu agar jangan mengambil sebarang tindakan bagi menjaga kepentingan politik pihak2 tertentu, ini sesuatu yang mungkin perlu kita teliti dan perhalusi. Menurut wakil AJK penduduk bantahan penjualan daging babi secara terbuka itu mula dipanjangkan kepada MPK sejak dari tahun lepas tetapi sehingga kini jalan penyelesaian masih tidak kelihatan & the worst part beb penjualannya semakin bertambah.
Dekat sini beb, ada 2 main mission critical agenda yang perlu kita pertikaikan, balun dan hentak agar isu penjualan daging babi secara terbuka ini tidak terus menghimpit penduduk kawasan setempat especially para penduduk yang beragama Islam. Yang pertama off cource credibility, capacity, keprihatinan dan kecekapan pihak MPK dalam menyusun strategic planning bagi menyelesaikan isu ini. Benda ni semua takda` nak hairan la beb, my humble & down to earth opinion all is about execution , kalau pihak MPK nak enforce benda ni secara full swing dengan pantas isu & permasalahan ini boleh diselesaikan. Conclusion nya kalau pihak MPK nak buat semuanya boleh dibereskan dengan mudah pendek kata celah jari depa je beb tapi kalau pihak MPK nak main wayang belakang tabir atau nak cover line untuk pihak2 tertentu seribu satu alasan pun depa boleh create beb.
Second issue beb, perkara tentang penjualan daging babi secara terbuka ni telah mula dipanjangkan kepada MPK sejak dari tahun lepas, aduan telah pun dibuat jadi morale of the story ini bukan cerita just sekadar bisik2 tapi perkara serius sebegini dah panas diperkatakan, pertanyaan kita simple je beb what is the comment, action plan & way forward from all the Selangor PAS state exco member? Why there is no bloody fucking any single word from all this Selangor PAS state exco member? Kesemua isu & perkara yang berkaitan dengan penjualan daging babi secara terbuka ini reflect back to Malay & Islamic community jadi kita pun nak tahu adakah pernah any wakil from Selangor PAS state exco member turun padang dan memperhalusi perkara ini sendiri bersama-sama dengan penduduk2 setempat especially yang beragama Islam? Kalau jawapan nya Ya apakah isu & perkara ini telah diangkat & dibawa masuk dalam perbincangan semasa majlis mesyuarat kerajaan negeri? Walaupun bidang kuasa pihak PBT negeri adalah dibawah kuasa exco yang mewakili parti DAP namum bila mana isu & perkara yang melibatkan sensitiviti & kemudaratan kominiti yang beragama Islam maka tiada salahnya dan memang patut pun wakil from Selangor PAS state exco member turun padang dan menekan dan meminta penjelasan daripada pihak MPK agar at the end of the day isu penjualan daging babi secara terbuka ini dapat diselesaikan setelah hampir setahun isi ini pending begitu sahaja. Pesanan keramat buat kesemua wakil2 exco PAS dalam majlis mesyuarat kerajaan negeri Selangor, tolonglah buka mata & minda dan mulakan lah langkah proaktif kalau sekiranya permasalahan yang datang boleh memberikan impak & kemudaratan kepada komuniti yang beragama Islam. Buat kesemua wakil2 exco PAS dalam majlis mesyuarat kerajaan negeri Selangor janganlah kerana hendak menjaga kepentingan pangkat & kedudukan politik masing2 isu yang dah panas menghimpit komuniti yang beragama islam dibiarkan sahaja terlepas pandang dan janganlah sesekali hanya menjadi exco kerajaan negeri yang bersikap tunggul & tido berdengkur sahaja.

Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment