Monday, August 3, 2009

APAKAH KEWAJARANNYA & ATAS SIGNIFICANT APA MB SELANGOR MAHU MENUTUP PERBADANAN KEMAJUAN PERTANIAN SELANGOR (PKPS)?

Cadangan MB Selangor untuk menutup operasi Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS) perlu diperhalusi dan di analyze oleh semua pihak termasuk rakyat & para penduduk di negeri Selangor especially kaum bumiputera & orang2 Melayu. My humble & down to earth opinion semua pihak termasuk anggota Exco kerajaan negeri, ahli2 DUN wakil BN yasng kini menjadi suara pembangkang di Selangor begitu juga dengan usahawan2 tani dan semua rakyat negeri Selangor perlu memikirkan apakah wajar & adakah ini jalan terbaik yang patut dilakukan?
PKPS secara umumnya bertindak dan berperanan sebagai pusat atau agensi kerajaan negeri yang diberikan mandat untuk membimbing serta memberikan latihan kepada usahawan tani dalam memajukan industri tersebut. Ketua pembangkang Selangor, Datuk Seri Khir Toyo, berkata PKPS tidak seharusnya ditadbir seperti syarikat korporat yang bergantung kepada keuntungan sepenuhnya. Menurut beliau, PKPS adalah sebuah organisasi berstrategik yang menjadi pelopor permodenan pertanian di Selangor selain memberi tunjuk ajar kepada petani, nelayan, penternak baru terutamanya usahawan tani dikawasan luar bandar & pendalaman. Dalam kenyataan beliau kepada akhbar Sinar Harian, Datuk Seri Khir Toyo, begitu lantang membalun dan mengherdik agar kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor tidak menutup operasi PKPS kerana ianya bukan badan untuk mendapatkan keuntungan tetapi lebih kepada membantu usahawan tani especially diluar kawasan Bandar untuk memasarkan produk keluaran tempatan.
Walau bagaimana pun dalam satu kenyataan kepada akhbar Sinar Harian, MB Selangor menafikan dakwaan PKPS tidak proaktif dan akan ditutup operasinya. MB Selangor turut mengulas lanjut kerajaan negeri tidak akan menutup PKPS namum menghentikan operasi beberapa usaha sama dengan projek yang tidak mencapai sasaran serta tidak menbantu rakyat. Dalam dunia pentas politik arus perdana ni beb macam2 boleh berlaku, permainan political diversion approach boleh datang dalam peLbagai bentuk & versi, sama ada dakwaan oleh Datuk Seri Khir Toyo itu betul dan sahih atau pun penafian oleh MB Selangor itu pula ada betul & telus tidak dapat kita pastikan namum apa yang penting setiap rakyat & penduduk di Selangor ini perlu berhati – hati dan perlu sentiasa alert dengan setiap perkembangan yang berlaku di negeri Selangor ini kerana kita perlu memastikan setiap inci hak & kebajikan rakyat negeri Selangor harus dipelihara dan dibela oleh kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor yang telah menabur banyak janji2 bagi memartabatkan dan memperkasakan nasib & hak rakyat negeri ini melalui konsep kesamarataan mereka.
Kita bimbang jika organisasi berstrategik seperti PKPS ini yang banyak memberi manafaat dan tunjuk ajar kepada usahawan2 tani, nelayan, penternak baru dari kawasan luar Bandar yang rata2 majoriti nya adalah kaum Bumiputera & orang2 Melayu ditutup operasi nya maka golongan2 yang dinyatakan diatas akan mengalami kesukaran untuk mendapatkan khidmat bantuan sokongan. Kita juga tidak mahu penutupan PKPS ini adalah didorong oleh political capacity pressure yang merasakan operasi & objektif PKPS ini hanya memberi manafat & faedah kepada satu kaum sahaja. Kita juga tidak rela untuk melihat operasi PKPS ini berkubur begitu sahaja hanya kerana pentadbiran MB Selangor sekarang banyak berteraskan kepada ‘corporate leadership approach’ yang banyak mengutamakan “profit driven approach rather than people oriented driven approach”. Pak MB kena ingatlah sikit kapisiti sebagai tokoh korporat adalah amat berlainan sekali dengan kapisiti sebagai seorang Menteri Besar kerana sebagai orang nombor satu dalam pucuk kepimpinan kerajaan negeri Selangor yang kebetulan telah banyak menabur janji2 manis pilihanraya pendekatan yang beliau kena amalkan adalah approach “setiap pemimpin pakatan rakyat itu mestilah sentiasa dekat & berjiwa rakyat”

Setiap janji2 manis pilihanraya yang mereka warwarkan mesti dikotakan, cakap mesti serupa bikin, action plan & way forward always must reflect people interest & aspiration barulah mereka boleh nak arrogant yang mereka adalah people champion & much more better than the previous state leadership. Tapi kalau janji sahaja yang lebih, cakap tak serupa bikin langsung & asyik dok main dengan ayat2 auta pembohongan mereka boleh pergi jahaman dengan aspirasi ‘Cekap, Akauntibiliti & Telus’ yang mereka warwarkan selama ini. Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

1 comment:

  1. salam ziarah.
    UMNO itu melayu
    Melayu itu UMNO.
    selain dari tajuk itu atau lari dari tajuk itu maka org2 Melayu akan menjadi papakedana.
    PKR adalah Parti Korupsi rakyat.Raja Jubur dan Raja korupsi sdg memimpin PKR.

    ReplyDelete