Monday, August 24, 2009

RM20,000 DIAGIH UNTUK EMPAT KUIL DISEKITAR SELANGOR – BAGAIMANA PULA DENGAN STASTISTIK AGIHAN UNTUK MASJID DISEKITAR SELANGOR?

Kali ini beb aku agak tertarik dengan satu laporan yang disiarkan dalam akhbar Sinar Harian yang mana intipatinya menyentuh tentang peruntukan & agihan sebanyak RM20K yang diberi kepada 4 buah kuil disekitar negeri Selangor.
Peruntukan & agihan sebanyak RM20K yang diberi kepada 4 buah kuil disekitar negeri Selangor ini telah disalurkan melalui jawatankuasa tetap kesihatan, pekerja lading, kemiskinan & kerajaan prihatin. Generally there is nothing wrong at all with the RM20K allocation which will be disburse to 4 buah kuil disekitar negeri Selangor namum apa yang kita cuba teliti & perhalusi adalah bagaimana pula dengan stastistik tentang peruntukan & agihan yang telah disediakan untuk masjid & surau disekitar negeri Selangor? Kita juga teringin nak tahu beb berapakah pula jumlah allocation yang telah selamat di disburse kan terhadap masjid & surau disekitar negeri Selangor? Kita juga nak tahu beb berapakah pula jumlah anggaran peruntukan & agihan yang akan disediakan oleh pucuk kepimpinan kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor terhadap masjid & surau disekitar negeri Selangor for next 4 years sehingga menjelang PRU ke13 nanti?
Dalam memperkasakan konsep 1Malaysia kesamarataan, tolenrasi dan aspirasi integrasi Nasional sememangnya bukanlah suatu platform untuk dipolitikkan namum apa yang cuba kita teliti dan perhalusi disini adalah dalam memartabatkan maruah agama Islam dan memperkasakan hak orang2 Melayu kita secara seriusnya ingin meminta agar pihak kerajaan negeri Selangor jangan sesekali terlepas pandang dalam aspek peruntukan & agihan yang akan membawa hala tuju pembangunan institusi masjid & surau disekitar negeri Selangor. Kita juga nak ingatkan pucuk kepimpinan parti pakatan rakyat tentang konsep & aspirasi yang mereka banggakan iatu kesamarataan diantara semua kaum jadi jikalau dengan proses yang agak mudah & smooth peruntukan & agihan sebanyak RM20K yang diberi kepada 4 buah kuil disekitar negeri Selangor ini telah disalurkan melalui jawatankuasa tetap kesihatan, pekerja lading, kemiskinan & kerajaan prihatin perkara yang sama juga mesti digarap agar institusi masjid & surau begitu juga dengan institusi tokong Buddha akan menikmati peruntukan & agihan menerusi proses yang tidak melalui amalan double standard atau biokrasi.
Apa yang kita tak ingin dengar & lihat adalah dalam pada institusi Kuil dengan mudah dapat menerima dan disajikan dengan peruntukan & agihan yang agak selesa tapi hala tuju institusi masjid & surau dibiarkan terkapai – kapai sehingga kadangkala bagi membiayai hala tuju pembangunan & aktiviti institusi masjid & surau terbabit pihak pengurusan & AJK masjid & surau terpaksa merayu bantuan sokongan daripada orang ramai sedangkan sepatutnya satu allocation & approved budget yang agak solid mesti disediakan dalam hal yang berkaitan dengan perkara ini. Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment