Wednesday, April 27, 2011

PROJEK '1MALAYSIA E-mail' – FAKTA & ASAS SAHIH YANG TIDAK PATUT DIPOLITIKAN!

Recently PM telah mewarwarkan inisiatif PROJEK '1MALAYSIA E-mail' yang kalau diteliti serta diperhalusi tiada apa pun yang tidak kena dengan inisiatif serta cadangan perlaksanaan projek terbabit.
Terdapat segelintir pendapat ala2 Prof serba tahu yang mengatakan kenapa perlu ada inisiatif serta cadangan perlaksanaan PROJEK '1MALAYSIA E-mail' sedangkan ramai yang telah ada akaun email dengan Google, Yahoo etc.? Jawapan nya simple je beb, akaun email dengan Google, Yahoo etc. pengkalan data serta web engine portal2 ini adalah milik pihak luar dan kita kena ingat siapakah genius/peneraju utama disebalik web portal seperti Google, Yahoo etc.? Masalah database security & the access level content of the information telah menyebabkan wujudnya idea untuk inisiatif serta cadangan perlaksanaan PROJEK '1MALAYSIA E-mail'!       
 FAKTA & ASAS SAHIH YANG TIDAK PATUT DIPOLITIKAN OLEH MANA2 PIHAK PUN BERKENAAN DENGAN PROJEK '1MALAYSIA E-mail':
1)    Emel 1Malaysia adalah projek sektor swasta – PM pun dah warwarkan bahawa inisiatif serta cadangan perlaksanaan projek ini adalah projek swasta, tidak ada wang awam terbabit jadi selagi kita secara rasmi tidak dituntut untuk membuat apa pembayaran pun berkenaan dengan projek ini maka kita tidak seharusnya mempolitkan isu ni demi sekadar meraih modal murahan publicity politic!
2)    Emel 1Malaysia adalah projek sektor swasta dan ia adalah sepenuhnya sukarela: At this point of moment the signup/login up process bagi projek ini adalah atas dasar sukarela sepenuhnya dan bukannya official atau wajib untuk rakyat subscribe or mengaktifkan nya jadi kita tidak seharusnya mempolitkan isu ni demi sekadar meraih modal murahan publicity politic!
3)    Status syarikat yang diberi mandat untuk melaksanakan projek Emel 1Malaysia, yang katakan tidak mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh: Banyak syarikat2 yang kita gelar & anggap sebagai "2 Ringgit company" tetapi telah diberi mandat untuk melaksanakan beberapa projek, tidak pula menjadi isu jadi kenapa dalam kes ini ada segelintir pihak yang mempolitikan nya serta membesarkan isu ini? In undertaking mission critical project, sesebuah syarikat itu memang dikehendaki untuk berkemampuan dari segi faktor kedudukan kewangan syarikat tapi jika syarikat terbabit secara sahih+official boleh menunjukkan bukti yang mereka telah mendapat kelulusan pinjaman / pembiayaan daripada institusi perbankan or kewangan so what is the big fucking problem about it? Selagi pihak syarikat terbabit serta board of directors nya tidak tergolong dalam status bankruptcy notice  jadi kita tidak seharusnya mempolitkan isu ni demi sekadar meraih modal murahan publicity politic!
4)    Emel 1Malaysia tidak wajar kerana sudah ada akaun email Google & Yahoo etc.: Bagi mereka yang melontarkan this dedicated point of view, jangan cakap & fikir guna kepala lutut+takuk je, pun the technicality aspect into the context of discussion, projek Emel 1Malaysia adalah inisiatif yang cuba untuk merealisasikan holistic approach & integration personnel details aspect setiap rakyat dinegara ini dengan sektor awam seperti JPN, Imigresen, PDRM etc. database security & the access level content of the information adalah 1 of the main reason kenapa akaun email Google & Yahoo tidak sesuai diguna pakai dalam transaksi sebegini! Sudah tentu kita tidak mahu butiran data2 peribadi kita dengan begitu mudah jatuh ke tangan pihak ketiga especially pihak luar kerana back to basic fundamental, akaun email dengan Google, Yahoo etc. + pengkalan data serta web engine portal2 ini adalah milik pihak luar dan kita kena ingat siapakah genius/peneraju utama disebalik web portal seperti Google, Yahoo etc.? jadi kita tidak seharusnya mempolitkan isu ni demi sekadar meraih modal murahan publicity politic!       
Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial, gampang keparat, badigol bangsat & haram bejadah, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi mandikan anjing kurap & babi tempang berpenyakit dan lagi bagus kalau lepas tu kau orang pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera & perangai kau orang.

1 comment: