Friday, September 11, 2009

PRK DUN BAGAN PINANG – PKR MAHU CALONNYA BERTANDING WALAUPUN SINONIMNYA CALON PAS BERTANDING DISITU

PRK DUN Bagan Pinang mungkin akan menghidangkan kita suatu pilihanraya kecil yang akan dapat memberi banyak indikator kepada landscape politik arus perdana tanahair kerana belum apa2 pun sudah kedengaran dalam parti pakatan rakyat bahawa pada gelanggang PRK kali ini parti PKR menerusi sayap angkatan muda keadilan (AMK) mereka mahu calon daripada parti mereka bertanding walaupun secara kebiasaannya atau sinonimnya kawasan ini ditandinggi oleh calon wakil parti PAS.
Faktor ini mungkin terjadi kerana keghairahan bebudak team pakatan rakyat ini yang melihat dalam beberapa siri PRK sebelum ini pattern angin perubahan para pengundi lebih condong kearah parti pakatan rakyat. Bagi BN khususnya UMNO pula secara tradisionalnya kawasan ini boleh dlabelkan sebagai antara kubu kuat BN di Negeri Sembilan namum pesanan keramat kita kepada barisan pucuk kepimpinan tertinggi parti jangan sesekali overlooked atau terlepas pandang isu2 yang kita anggap remeh sebelum ini kerana dizaman politik arus perdana tanahair yang dimanupulasi oleh isu2 sentimen api perkauman oleh parti pakatan rakyat anything can happen beb!
Most importantly bagi BN dan barang siapa jua yang diamanahkan bagi menggalas tugas sebagai calon di DUN Bagan Pinang ini kalau kita sentiasa berpegang kepada prinsip pemimpin BN itu sentiasa dekat dihati & minda rakyat jelata dan setiap gerak kerja & bantuan yang dihulurkan kepada penduduk setempat datangnya daripada sifat yang benar ikhlas sudah pasti kejayaan mengekalkan kerusi DUN Bagan Pinang akan terlaksana. Tapi kalau masih terdapat fenomena politik jahat belakang tabir yang menikam belakang sesama ahli2 parti sendiri, fenomena sabotaj kempen & jentera pilihanraya dari peringkat bahagian sendiri, fenomena kempen tidak bergerak secara berkumpulan & tiada koordinasi langsung daripada ahli sesama parti termasuk parti komponen dan pemilihan calon yang tidak sesuai maka sekuat mana pun kubu BN itu jika faktor2 yang dinyatakan diatas berlaku result nya simple je beb, boleh pergi jahaman dengan status kubu kuat itu.
Bagi parti pakatan rakyat pula ke keghairahan melihat dalam beberapa siri PRK sebelum ini pattern angin perubahan para pengundi lebih condong kearah parti pakatan rakyat mungkin menjadikan mereka stim & taksub untuk dinobatkan sebagai calon bagi PRK ini tapi jangan mereka lupa dalam beberapa siri PRK sebelum ini ada banyak faktor yang menjadi turning point tumbangnya BN pada PRK tersebut. AS an example, PRK Bukit Gantang, team pakatan rakyat kena ingat mereka menang pun because undi kaum bukan Melayu yang banyak menyelamatkan mereka tapi undi dikalangan pengundi Melayu jatuh merosot. PRK Bukit Selambau, team pakatan rakyat kena ingat inilah suatu PRK yang memperlihatkan begitu banyak calon2 yang bertanding atas tiket parti bebas & seklai lagi undi kaum bukan Melayu yang banyak menyelamatkan. PRK Permatang Pauh, umumnya kita mengetahui ini adalah lubuk & kubu kuat defacto leader PKR, Pak Sheikh Anwar ditambah faktor P. Pinang kini tadbir oleh DAP. PRK Manek Urai, team pakatan rakyat especially PAS & wakilnya dah hampir semput & terkencing dalam seluar bila mana calon muda BN dari UMNO telah berjaya memberikan tentangan yang amat sengit sehingga PAS hanya berjaya menang dengan majoriti tipis 65 undi malah kekalahan BN itu turut dikaitkan dengan khabar angin fenomena sabotaj kempen & jentera pilihanraya dari peringkat bahagian sendiri dan fenomena kempen tidak bergerak secara berkumpulan & tiada koordinasi langsung daripada ahli sesama parti. PRK Permatang Pasir, team pakatan rakyat kena ingat mereka menang pun because DUN ini adalah dibawah jajahan parlimen Permatang Puah iatu kubu kuat Pak Sheikh Anwar dan sebagai faktor bonusnya calon pilihan BN daripada UMNO pula mempunyai cerita peribadi yang telah memberi pihak lawan platform untuk bermain & menyerang pembunuhan karektor politik.
Tanpa diduga kini kerusi DUN Bagang Pinang pula kosong & memerlukan satu PRK diadakan semula bagi mencari calon & wakil DUN yang baru. Significant gelanggang PRK kali ini simple je beb, sinonimnya & secara tradisinya ini adalah antara kubu kuat BN, team pakatan rakyat pula confident & merasakan pattern angin perubahan para pengundi lebih condong kearah parti pakatan rakyat jadi apa jua keputusan & stastistik nya nanti pasti akan memberi impak yang kuat baik kepada parti BN mahupun team pakatan rakyat.

Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment