Saturday, September 26, 2009

SUDAHKAH ORANG2 MELAYU YANG MASUK DAP KAJI & TELITI TINDAKAN & IMPAK MEREKA SECARA KOMPLEX?

Cerita orang UMNO keluar parti & masuk menyertai parti PAS atau PKR sudah agak sinomim dengan dunia pentas politik arus perdana tanah air begitu juga dengan cerita orang2 dari kalangan pakatan pembangkang yang keluar parti & masuk menyertai parti Keramat UMNO namum fenomena semakin ramai orang2 Melayu yang masuk & menyertai parti DAP agak menghairankan & membimbangkan kita kerana atas significant apa mereka mengambil tindakan sedemkian dan yang paling penting sudahkah mereka kaji & teliti tindakan & impak diatas perbuatan mereka itu secara komplek?
Dalam mana kita sibuk memperkatankan tentang penyatuan & permuafakatan dikalangan orang2 Melayu begitu juga dengan aspirasi memperkasakan maruah & martabat agama Islam serta nasib & hak kaum bumiputera sungguh kita tak sangka ada pula segelintir atau segolongan orang2 Melayu kita sendiri yang sanggup mengambil tindakan dengan masuk & menyertai parti DAP. Apakah benefit atau direct interest yang akan mereka perolehi dengan mengambil tindakan sedemikian? Tidakkah mereka sedar wacana ini akan memberi kelebihan & seterusnya memperkukukan lagi kuasa parti DAP. Apakah kerana rasa amarah & tidak berpuas hati dengan segelintir pemimpin dalam parti Keramat UMNO mereka2 ini sanggup membelakangkan perjuangan membela & memperkasakan nasib orang2 Melayu dan hanya kerana dendam peribadi dengan segelintir orang2 UMNO mereka2 ini sanggup bersekongkol & masuk menjadi ahli DAP? Apakah hanya kerana personnel interest atau kepentingan peribadi politik yang dijanjikan oleh parti DAP mereka2 ini sanggup menikam & menyepak perjuangan dalam membela & memperkasakan nasib & hak2 intimewa orang2 Melayu?
Aku agak tertarik dengan statement oleh brother Anwar bin Ibrahim (BABI) dalam akhbar Sinar Harian yang menyatakan “Melayu masuk DAP Pakatan Rakyat lagi kuat” Seterusnya beliau menambah “Ini menunjukkan DAP sudah mula diterima oleh orang Melayu seperti orang Cina & India boleh menerima PAS & PKR”. Bagi gua simple je beb, wacana seperti kemasukan orang2 Melayu kedalam DAP memang akan menjadi satu bonus tambahan kepada political diversion games approach yang menjadi game plan brother Anwar bin Ibrahim (BABI) ni kerana semakin berpecah belah orang2 melayu & semakin kuat pengaruh DAP secara automatik nya akan lebih mempermudahkan perjalanan brother Anwar bin Ibrahim (BABI) mendaki ketangga puncak pemerintahan putrajaya. Semua orang pun dah sedia maklum teori yang akan diaplikasi kan oleh Pak Sheikh Anwar ni mudah je beb, bila orang2 melayu tidak dapat bersatu & semakin berpecah belah maka lebih mudah untuk beliau bermain dengan sentimen api perkauman dan bila mana ini berjaya dilakukan maka finally bila kaum minoriti secara automatic mempunyai kuasa undi penentu maka jalan beliau untuk ke Putrajaya amat selesa.
Pesanan keramat aku dekat mana2 orang2 Melayu yang dah terlepas pandang & tersesat jalan sehingga sanggup bersekongkol & masuk menjadi ahli DAP simple je beb, sila buka mata & minda pemikiran kauorang seluas-luasnya, cuba kauorang fikir kenapa sekarang & bukan dari dulu lagi DAP willing & interested nak terima keahlian daripada orang2 Melayu? Kalau kauorang masih blur & banggang – sebanggangnya biar aku bagi kauorang jawapanya, wacana kesanggupan DAP nak terima keahlian daripada orang2 Melayu ni tak lain & tak bukan hanya kerana nak memperkuatkan kuasa politik mereka je beb, hampeh & haram bejadah pun ianya takda kena mengena dengan aspirasi ingin berlaku adil & memperkasakan nasib orang2 melayu setelah BN khususnya UMNO dikatakan gagal berbuat demikian. Insiden di negeri Perak sebenarnya telah membuka mata para pemimpin tertinggi DAP tentang kekebalan institusi Raja2 Melayu & keperluan wakil pemimpin dari kalangan orang2 Melayu jika sekiranya DAP ingin membolot kerusi MB. Kita orang2 Melayu ni juga kena peka & buka mata & minda pemikiran seluas-luasnya, jadikan apa yang berlaku di Perak, Selangor & P. Pinang sebagai iktibar & pengajaran yang makan dalam, apa yang akan berlaku & menghimpit kita orang2 Melayu ni sekiranya kaum yang bukan Melayu dapat memegang kuasa kepimpinan, relakah kita melihat peruntukan & keluluasan rumah2 ibadat kaum bukan Melayu mudah didirikan dikawasan komuniti orang2 Melayu? relakah kita melihat peruntukan & keluluasan institusi sekolah & pengajian kaum bukan Melayu begitu gah mengatasi allocation institusi masjid, surau & sekolah2 agama? Relakah kita menerima keputusan untuk membiarkan penjualan arak, alkohol serta operasi pusat masksiat & perjudian mendapat peruntukan & keluluasan dikawasan komuniti orang2 Melayu?

Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial, gampang keparat, badigol bangsat & haram bejadah, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi mandikan anjing kurap & babi tempang berpenyakit dan lagi bagus kalau lepas tu kau orang pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera & perangai kau orang.

No comments:

Post a Comment