Wednesday, September 9, 2009

REALITI ATAU SEKADAR RETORIK – TEKUN “MEMBISU” PUNCA AH LONG JADI PILIHAN?

Ini satu lagi intipati yang patut kita perhalusi & perincikan beb, kerana sebelum sebarang conclusion dibuat kita kena pastikan what is the actual hand-on situation? Isu & permasalahan TEKUN “membisu” punca kebanyakan orang kita atau lebih tepat lagi para peniaga kita memilih networking pinjaman daripada ah long sebagai source of alternative hanya sekadar retorik atau pun ianya memang reality?
Pengakuan seorang pengusaha projek ternakan ikan Keli yang kini tersepit dengan projek ternakannya yang memerlukan suntikan dana modal sedangkan permohonan pinjaman beliau daripada Tekun Nasional hanya berlalu sepi tanpa khabar berita yang positif sejak daripada April lalu seharusnya dijadikan indicator & diberi penilaian oleh pihak2 yang berkaitan khususnya para jemaah menteri kita, pucuk tertinggi kepimpinan parti keramat UMNO serta ahli2 MT UMNO, sayap pergerakan pemuda, wanita & puteri UMNO serta syarikat2 yang berkaitan dengan kerajaan (GLC). My humble & down to earth opinion, dalam mengembalikan keyakinan & menjadikan parti keramat UMNO itu relevant semula dikaca mata pandangan orang2 Melayu langkah proaktif mesti disusun dengan pantas bagi meneliti & memperhalusi isu & perkara ini. Even though kalau sekiranya isu ini hanya sekadar retorik sahaja, para pemimpin UMNO serta wakil pihak kerajaan BN perlu tangkas menepis & melibas isu ini & jangan sampai memberi peluang kepada pihak pakatan rakyat untuk menaguk di air yang keruh menerusi isu ini.
Vice versa beb, kalau sekiranya isu & permasalahan ini memang benar2 berlaku & realitinya adalah sahih maka with no doubt at all pihak2 yang berkaitan khususnya para jemaah menteri kita, pucuk tertinggi kepimpinan parti keramat UMNO serta ahli2 MT UMNO, sayap pergerakan pemuda, wanita & puteri UMNO serta syarikat2 yang berkaitan dengan kerajaan (GLC) perlu segera mencari jalan penyelesaian kepada permasalahan ini. Dalam case study ini para pemimpin Melayu kena ingat dalam kita cuba untuk memperkasakan & mempertingkatkan struktur ekonomi orang2 Melayu, keusahawanan & ventures into own business itu adalah antara flagship terpenting namum antara obstacle utama dalam perkara ini adalah suntikan dana modal yang memerlukan badan2 seperti TEKUN, SME Bank, CGC, Agro Bank dan lain2 organisasi lagi bersikap transparent dengan sebarang permohonan daripada para2 pengusaha & usahawan bumiputera. Pihak2 yang kita sebutkan diatas mesti membuang & mempraktikan sifat pergi jahaman dengan karenah biokrasi terhadap permohonan daripada para2 pengusaha & usahawan bumiputera.
Mungkin dengan pendedahan case study seperti ini yang dilaporkan oleh akhbar Sinar Harian, PM, TPM serta Kementerian Kewangan sudah boleh mula menilai & menjadikan indikator serta memperhalusi objektif KPI penubuhan Dana Modal Nasional & EKUINAS, mungkin dah sampai masanya juga bagi melihat semula objektif & KPI serta significant penubuhan Tekun Nasional? Dalam keadaan landscape politik tanahair yang bergelora, adalah menjadi suatu teras bagi parti keramat UMNO & kepimpinannya bagi memastikan setiap golongan pengusaha & usahawan bumiputera yang layak & berkredibiliti harus dibantu dalam mencapai objektif memartabatkan & memperkasakan maruah & hak orang2 Melayu terbela, begitu juga dalam memastikan jaringan keusahawan dikalangan golongan bumiputera mampan & terus terbela. My humble & down to earth opinion, adalah tidak wajar & adil sekiranya sewenang-wenangnya golongan pengusaha & usahawan bumiputera dibidas & dilibas kanan dan kiri malah kadang-kala dlabel sebagai orang yang tidak pandai berniaga sedangkan realitinya golongan pengusaha & usahawan bumiputera yang layak & berkredibiliti tidak dibantu & dibiarkan terkapai-kapai begitu sahaja. Dengan rasa rendah diri yang teramat sangat, saya ingin meminta era kepimpinan YAB Datuk Seri Najib tidak mengulangi kesilapan dizaman era kepimpinan PM yang terdahulu dimana umumnya idea yang digarap bagi membantu golongan pengusaha & usahawan bumiputera yang layak & berkredibiliti memang gah & kencang namum realiti perlaksanaan, pemantauwan serta usaha2 penambahbaikan hampeh semuanya yang menyebabkan banyak bumiputera entrepreneur struggle, bungkus serta gulung tikar.Pesanan keramat buat kepimpinan parti pakatan rakyat pula, dalam mengimbangi perkara & permasalahan seperti ini apa way forward, action plan & next step to be taken yang kauorang boleh formulasikan especially dalam memastikan hak golongan pengusaha & usahawan bumiputera yang layak & berkredibiliti dimartabatkan & diperkasakan serta dibela? Jangan hanya pandai nak tuding jari & menyalahkan pihak lain sahaja serta jangan hanya pandai nak main dengan political diversion approach game plan sahaja sebaliknya cuba rangka & formulasikan satu comprehensive strategic planning bagi mengatasi isu & masalah ini? Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment