Saturday, October 17, 2009

CADANGAN PAKATAN RAKYAT DIDAFTAR SEBAGAI GABUNGAN PARTI YANG SAH DISAMBUT DINGIN OLEH PEMIMPIN2 MEREKA – PELIK TAPI ITU REALITINYA

Cadangan & saranan SPR agar pakatan rakyat didaftarkan dengan pendaftar pertubuhan sebagai gabungan parti yang sah sepatutnya boleh menjadi platform & di capitalize oleh para2 pemimpin parti komponen pakatan rakyat dalam memperkasakan hala tuju & direction pakatan rakyat disamping dapat membuktikan kepada para pengundi & ralyat jelata permuafakatan & penyatuan diantara komponen dalam pakatan rakyat memang akrab walaupun mereka memperjuangkan ideologi & fahaman politik yang berbeza.
Walau bagaimanapun cadangan& saranan SPR agar pakatan rakyat didaftarkan dengan pendaftar pertubuhan sebagai gabungan parti yang sah telah disambut dingin oleh para2 pemimpin pakatan rakyat, sesuatu yang pelik beb however itulah realitinya. Persoalan cepu emasnya beb, kenapa cadangan & saranan SPR ini telah disambut dingin & tidak langsung diendahkan oleh key leader or supremo leader dalam team pakatan rakyat ini? Kenapa mereka tidak excited untuk merealisasikan agenda ini sebagai platform yang boleh mereka capitalize dalam membuktikan kepada para pengundi & ralyat jelata permuafakatan & penyatuan diantara komponen dalam pakatan rakyat memang akrab walaupun mereka memperjuangkan ideologi & fahaman politik yang berbeza?
1. Apakah gabungan parti2 komponen dalam pakatan rakyat ini masih tidak lagi confident perbezaan ideologi & fahaman politik mereka tidak akan berjaya disatukan dalam gabungan parti yang sah – Kemungkinan teori & intipati ini ada benarnya dan ada significant nya. DAP mungkin belum cukup bersedia untuk bersama-sama memacu penubuhan negara Islam dengan PAS selain DAP agak keberatan untuk berkompromi dalam isu2 yang melibatkan agenda & kepentingan kaum Cina. PAS pula tidak mempunyai pilihan selain daripada mempercepatkan & memperkasakan penubuhan negara Islam yang teramat dituntut oleh para penyokong2 nya bagi direalisasikan walaupun sedar tentangan & penolakan daripada DAP baik secara frond door mahupun secara back door. PKR pula semakin hari semakin kabur & kian dilihat menjadi half hearted sama ada ingin memberikan sokongan yang lebih kepada PAS atau DAP? PKR sebenarnya tersepit di persimpangan jalan kerana kalau too much support kepada PAS maka kebarangkalian mereka akan kehilangan undi2 kaum Cina amat tinggi, silap2 hari boleh tersungkur agenda mereka untuk menawan Putrajaya. Kalau too much support kepada DAP pula PKR bimbang kebencian orang Melayu akan membuak terhadap mereka thus permuafakatan & penyatuan orang2 Melayu akan kembali akrab terjalin yang mana at the end of the day agenda ini boleh menjadikan undi2 kaum minortiti tidak akan membawa sebarang major singnificant. Yang paling PKR geruni adalah PAS & penyokong2 nya akan membuka semula pintu rundingan & meneliti intipati kerajaan perpaduan bersama –sama dengan UMNO. My humble & down to earth opinion beb, ini adalah antara perkara2 yang menjadikan cadangan & saranan SPR ini telah disambut dingin & tidak langsung diendahkan oleh key leader or supremo leader dalam team pakatan rakyat
2. Apakah realitinya gabungan parti2 komponen dalam pakatan rakyat ini telah menghidu yang perpecahan akan berlaku & sukar untuk gabungan pakatan rakyat ini bertahan lama - Kemungkinan teori & intipati ini ada benarnya dan ada significant nya. Perpecahan atau split over diantara gabungan parti2 komponen dalam pakatan rakyat ini boleh berlaku bila2 masa sahaja atau dalam sekelip mata sahaja kerana baru setahun lebih dapat mandat memerintah beberapa kerajaan negeri perpecahan telah berlaku,di Kedah dimana DAP kedah/Perlis tak semena-mena mengumumkan mereka keluar daripada gabungan pakatan rakyat hasil daripada beberapa argument dengan pihak PAS negeri Kedah. Di Selangor argument & salah faham yang berlaku diantara DAP & PAS negeri Selangor memang hanya menunggu masa untuk menjadi lebih parah lagi. Setakat satu dua hari ni damage control dan tindakan untuk meneutral kan keadaan masih berjaya dilakukan namum esok lusa nobody knows apa yang akan berlaku? Pertikaian lidah & berlaga angin juga kerap berlaku diantara DAP & PKR P. Pinang walaupun setakat satu dua hari ni damage control dan tindakan untuk meneutral kan keadaan masih berjaya dilakukan. Realitinya beb, team pakatan rakyat ni tak payah nak tipu diri sendiri because every single individual dalam pakatan rakyat ni sedar pakatan rakyat ni is about the defector leader, brother Anwar bin Ibrahim (BABI), apa hala tuju, roadmap & direction pakatan rakyat kalau Pak Sheikh Anwar tiada? DAP dah tentu confirm balik pada asas perjuaangan asal mereka, PAS confirm akan menghadapi krisis politik dalaman diantara kumpulan Ulama konsevatif & kumpulan Erdogan dan saki baki pengkikut2 PKR tak mustahil akan rejoin UMNO semula. My humble & down to earth opinion beb, ini adalah antara perkara2 yang menjadikan cadangan & saranan SPR ini telah disambut dingin & tidak langsung diendahkan oleh key leader or supremo leader dalam team pakatan rakyat.

Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial, gampang keparat, badigol bangsat & haram bejadah, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi mandikan anjing kurap & babi tempang berpenyakit dan lagi bagus kalau lepas tu kau orang pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera & perangai kau orang.

No comments:

Post a Comment