Saturday, August 13, 2011

ISU MERGER/ACQUISITION ANTARA MAS & AIR ASIA – BAGAIMANAKAH KEKUATAN KEDUDUKAN PLATFORM KEWANGAN AIR ASIA?????

Rata2 landscape persada politik arus perdana tanahair bertambah panas dengan isu MERGER/ACQUISITION ANTARA MAS & AIR ASIA yang berlangsung baru2 ini even secara tersurat atau luarannya nampak smooth/ tenang je.


Generally in the corporate conglomerate practice, amalan MERGER/ACQUISITION exercises memanglah bukan sesuatu perkara yang luaq biasa namun jika transaksi tersebut melIbatkan pegangan ekuiti syarikat berkaitan Kerajaan (GLC) maka setiap inci amalan MERGER/ACQUISITION exercises tersebut perlu diteliti, diperhalusi serta dilakukan dalam suasana urus tadbir korporat yang transparent + competent.    
Reason untuk menyokong statement gua diatas simple je bhai, ini kerana setiap GLC itu adalah nation interest, maka nation interest=hak mutlak setiap rakyat di negara ini thus setiap inci amalan MERGER/ACQUISITION, SELL OFF, REVERSE TAKE OVER, BUY OUT etc. perlu+wajib meletakkan,mendahulukan & mendepani people interests. Persoalan cepu emas tentang siapa atau tokoh korporat mana yang akan terlibat dalam proses MERGER/ACQUISITION tersebut adalah secondary issue bhai but the most important golden issue adalah “Private Vehicle” atau pun syarikat yang akan terlibat dalam proses MERGER/ACQUISITION tersebut cukup2 mantap dalam kedudukan platform kewangan mereka????? Justifikasi nya mudah je beb, untuk sesuatu proses MERGER/ACQUISITION berlaku maka adalah dengan logik nya pihak yang membida untuk mengambil-alih pegangan ekuiti syarikat berkaitan Kerajaan (GLC) yang ditawarkan perlulah mengemukan+mempunyai bukti sahih berkenaan kekuatan kedudukan platform kewangan mereka “in the short run & even for a long run sustainable financial period”          
 BAGAIMANAKAH KEKUATAN KEDUDUKAN PLATFORM KEWANGAN AIR ASIA????? Voters + rakyat berhak untuk tahu apakah benar “As of the 1st Quarter of 2011, Air Asia (AA) debts amounted to 7.7 billion with cash balances amounting to 1.7billion”????? Pihak2 yang bertanggungjawab perlu+wajib counter defend statement ini secara fully professional + backed with comprehensive strong proof of evidence, bear in mind jangan sesekali lalai+hampakan & membelakangi rakyat dalam perkara2 sebegini bhai!!  
Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pokermon sial, gampang keparat, badigol bangsat & haram bejadah, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi mandikan anjing kurap & babi tempang berpenyakit dan lagi bagus kalau lepas tu kau orang pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera & perangai kau orang.


No comments:

Post a Comment