Monday, May 4, 2009

SETIAP WAKIL RAKYAT DIIBARATKAN SEUMPANA HAMBA KEPADA RAKYAT – JATI DIRI MEREKA PERLU DIPERKASAKAN DENGAN ELEMEN INTELEKTUAL & PRAKTIKAL

Apakah benar ianya begitu teruja dan seronak bila mana kita dinobatkan sebagai wakil rakyat? Mengapa begitu ramai yang sanggup berhabis-habisan melobi agar berjaya menempatkan & memposisikan diri menjadi calon wakil rakyat? Adakah ianya kerana populariti semata-mata ataupun lebih kepada mengukukuhkan empayar dan cengkaman kuasa politik? Persoalan cepu emas yang harus diperincikan & dinilai apakah elemen yang perlu ada dibahu setiap wakil rakyat yang berdedikasi dan sudahkah mereka menerap & menggarap elemen2 tersebut?
Isu wakil rakyat atau YB turun padang – Elemen terpenting disini adalah setiap wakil rakyat mindset nya secara automatik harus diubah kerana rakyat mahupun pengundi dikawasan mereka semakin hari semakin brilliant dalam memerhatikan dan menilai prestasi & keupayaan seseorang YB itu. Zaman dimana seseorang wakil rakyat itu memberi arahan atau dalam bahasa politiknya meminitkan arahannya kepada setiusaha politiknya, setiusaha kerjanya atau pegawai khasnya sudah berlalu sama sekali. Rakyat sekarang sudah bijak pandai ditambah pula dengan suntikan songsang dan dorongan sesat permainan minda pakatan pembakang approach YB khususnya daripada pihak BN perlu dikaji & diformulasikan semula. Bagi mana2 YB yang mewakili kawasan pendalaman ataupun kampung mereka juga jangan sesekali overlook isu ini kerana mungkin sesetengah penduduk kampung tidak berpendidikan tinggi namun anak2 mereka yang berpelajaran, berjawatan kanan akan sentiasa memberikan gambaran & melontarkan pandangan yang akan mempengaruhi undi2 parent mereka yang pada akhirnya boleh memberikan impak dan menyebabkan seseorang wakil rakyat itu jatuh tersungkur.
Dizaman permainan minda politik yang berasaskan perkauman wakil rakyat perlu very intellectualLandscape politik arus perdana tanahair sudah jauh berubah berbanding dengan 15 ke 20 tahun yang terdahulu. Seseorang YB itu bukan hanya harus & wajib ligat berdebat secara terbuka, pandai berpidato dan berceramah namum elemen & faktor yang terpenting pada masa kini ialah tahap penguasaan ilmu dan sifat intelektualnya. Wakil rakyat khususnya dipihak BN lebih2 lagi calon YB UMNO harus menyerlahkan tahap penguasaan ilmu dan sifat intelektual mereka dalam menangkis tomahan dan fitnah yang dilemparkan & dilontarkan oleh pakatan pembakang dari hari ke hari. Saya amat yakin dan percaya apabila sifat intelektual para2 YB dipihak BN dengan cemerlangnya berjaya melakukan comprehensive defensive dan seterusnya melontarkan semula deadly counter attacking terhadap sebarang fitnah & tomahan maka pada akhirnya pihak pakatan pembakang akan ketandusan modal2 fitnah yang impaknya boleh menyebabkan mereka jatuh terkangkang hingga memancutkan air yang tidak sepatutnya. The key point here is very simple bila auta versus fakta kalau para2 YB BN khususnya daripada UMNO boleh melibas auta dengan fakta2 secara intelektual & bergaya memang budak2 badigol haram bejadah dalam pakatan pembakang mati tercekik.
Rakyat didahulukan, Prestasi Diutamakan, Ianya menuntut wakil2 rakyat yang betul2 berkeupayaan dan praktikal – Kemenangan pakatan rakyat pada PRU ke12 bukanlah kerana mereka betul2 gah dan hebat akan tetapi ianya didorong oleh suara2 protes disamping bonus tambahan permainan minda perkauman. Mengapa suara2 protes ini timbul dengan begitu lantang? Jawapannya mudah sahaja beb ini kerana dizaman era Pak Lah suara2 dan pandangan rakyat tidak diendahkan dan diketepikan begitu sahaja. Approach yang ditonjolkan oleh orang2 kuat Pak Lah seakan-akan menolak jauh rakyat ketepi dan pada kaca mata pandangan umum begitu banyak gap diantara pemimpin dan rakyat. Jadi bila mana persepsi ini timbul rakyat menjadi begitu panas & mendidih, pemimpin kerajaan dirasakan sudah hanyut terlalu jauh membawa agenda & kepentingan peribadi politik, isu & suara rakyat Pak Lah gagal praktikkan, proses penyampaian isu & suara rakyat yang dibawa keparlimen tidak dipantau dan di monitor.Namum high degree of appreciation harus kita lontarkan terhadap kepimpinan Datuk Seri Najib kerana beliau sedar apakah isu & persepsi yang timbul last but not least belum terlambat pun bagi beliau & anak2 buahnya memperbetulkan kembali keadaan justeru itu langkah Datuk Seri Najib dalam memperkenalkan indek penanda aras utama pencapaian (KPI) bagi setiap anggota jemaah menteri kabinetnya dianggap amat relevant dalam senario politk semasa yang memerlukan seseorang wakil rakyat itu berkeupayaan dan praktikal dalam menyelami isu & suara rakyat.

No comments:

Post a Comment