Sunday, June 21, 2009

TARIK BALIK LESEN & NAMA DISENARAI HITAM – LANGKAH WAJAR BAGI MEMBENDUNG BUDAYA ORANG MELAYU TAKSUB NAK KAUT UNTUNG ATAS ANGIN JE

Saranan & ketetapan yang dibuat oleh Menteri Wilayah Persekutuan di mana jika didapati mana2 peniaga Melayu yang memajak lesen perniagaan mereka kepada warga asing mereka akan berdepan dengan tindakan tegas sehingga sampai ke tahap lesen perniagaan akan ditarik balik & nama mereka akan di senarai hitam oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur amat lah baik dan cukup kena pada waktu & ketikanya kerana ini boleh di jadikan high alert introduction indicator bagi mengikis & membendung budaya di kalangan orang Melayu yang agak taksub untuk mengaut & membuat untung secara di atas sahaja.
Sebenarnya beb orang2 Melayu kita ni bijak2 belaka namun antara masalah utama golongan Melayu kita dalam bisnes adalah attitude, perception & mindset games yang mana majoriti nya begitu taksub nak buat duit dan jadi cepat kaya tapi malas untuk berusaha dan the best possible conclusion way selalunya mereka just nak kaut untung di atas angin sahaja seperti dapat lesen berniaga cepat2 pergi pajakkan dekat warga asing, dapat AP cepat2 pergi jual dekat taukeh2 kaum Cina & bila kerajaan dah bagi projek cepat2 pergi subcon kan projek tu dekat kaum Cina. Ini semua adalah hasil daripada attitude, perception & mindset games taksub nak buat duit dan jadi cepat kaya tapi malas untuk berusaha dan pening nak fikir2 selok – belok ilmu berniaga. Menurut laporan akhbar Sinar Harian Menteri Wilayah Persekutuan berkata beliau telah membuat ketetapan dan memberikan full support & blessing kepada DKBL agar mengambil tindakan tegas serta tidak akan bertolenransi kepada mana2 peniaga yang melakukan kesalahan itu. Senator Datuk Raja Nong Chik turut berkata “tiada tolenransi untuk mereka yang mendapat ‘nikmat’ yang orang lain tidak dapat tetapi mereka kemudianya menjualnya pula kepada warga asing.

Kalau kita teliti & perincikan statement yang dilontarkan oleh Menteri Wilayah Persekutuan ini memang ada benarnya beb kerana dalam kebanyakan case study ramai di kalangan peniaga2 Melayu yang mempunyai capacity, keazaman dan ikhtizam yang positif untuk menjadi perniaga yang berjaya namum tidak bernasib baik untuk mendapat peluang lesen perniagaan dan sebagainya tapi terdapat segelintir peniaga2 Melayu yang dah dapat & diberikan peluang untuk menjadi perniaga yang berjaya mengambil pendekatan gelojoh untuk buat duit dengan cara yang cepat dan tidak kisah walaupun terdapat salah laku dalam pendekatan yang diambil. Sebab itu kita merasakan UMNO perlu tegas, tanpa tolenransi dan tiada kompromi mengambil tindakan terhadap golongan2 perniaga yang berfikiran sebegini dan replace & kembalikan hak & peluang2 untuk menjadi perniaga yang berjaya kepada golongan2 peniaga Melayu yang betul2 mempunyai capacity, keazaman dan ikhtizam yang positif untuk menjadi perniaga yang berjaya sahaja. Kalau seluruh pemimpin UMNO boleh & dapat memastikan implimentasi langkah proaktif sebegini saya dengan rasa rendah diri yang termat sangat begitu yakin & percaya bukan sahaja UMNO itu akan terus di anggap relevan di kaca mata para pengundi Melayu namum UMNO & pemimpin nya akan sentiasa dirasakan prihatin dan berada dekat di hati rakyat jelata. Tidak kurang pentingnya juga langkah proaktif sebegini akan dapat mengembalikan semula keyakinan golongan2 professional muda Melayu bahawa UMNO adalah parti keramat yang memang betul2 serius membawa aspirasi memperkasakan maruah & hak bangsa Melayu. At the end of the day bila semuanya dapat di handle secara consistent maka team pakatan pembangkang munafik pukimak sial bejadah akan hilang modal murahan & ayat2 auta pembohongan untuk mengeliru dan memesongkan rakyat jelata. Sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

1 comment:

  1. Sekadar nasihat & peringatan sesama muslim.

    Berhat-hatilah bilamana menulis blog. Tulis dengan ilmu & iman.

    "Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu berdosa, dan janganlah kamu mengintip, mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengahnya yang lain. Apakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani. " (Al Hujurat ayat 12)

    View Profile: Rantong™

    ReplyDelete