Tuesday, June 30, 2009

MCA DIBERITAKAN TERUJA UNTUK BERDIALOG DENGAN DAP, PAS & PKR – UMNO DIMINTA JANGAN MUDAH TERLEPAS PANDANG PERKARA INI

Selain bertujuan & bermotifkan permuafakatan dan penyatuan di kalangan umat sesama Islam, cadangan muakarah UMNO & PAS serta pembentukan kerajaan perpaduan boleh dijadikan ‘high alert indicator direction’ buat parti Keramat UMNO dan kesemua orang2 Melayu & umat sesama Islam tentang bagaimana reaction, next way forward & action plan to be taken yang akan diambil oleh kaum minoriti / bukan Melayu jika intipati ke arah perpaduan orang2 Melayu & umat sesama Islam menjadi realiti suatu hari nanti?
Sesungguhnya saya dengan rasa rendah diri yang teramat sangat ingin meminta kesmua orang2 Melayu & umat sesama Islam bingkas bangun bersama – sama dan marilah kita membuka mata & minda permikiran kita seluas – luasnya, takda ruginya kalau kita bersama – sama teliti & perincikan bagaimana reaction, next way forward & action plan to be taken yang akan diambil oleh kaum minoriti / bukan Melayu apabila merasakan perkara yang dinyatakan di atas akan berlaku? Pertamanya cuba kita teliti & perincikan gelagat, reaction, next way forward & action plan to be taken yang dilakukan oleh DAP apabila wacana cadangan muakarah UMNO & PAS serta pembentukan kerajaan perpaduan semakin kuat cuba dipertahankan oleh orang2 Melayu & umat sesama Islam. DAP & pemimpinnya khususnya Karpal Singh begitu havoc dan menggelabah serta at the best possible level cuba untuk menggagalkan agenda ini daripada mencapai matlamat & kejayaannya. Bagi Karpal, buat apa sahaja yang boleh asalkan main objective nya permuafakatan & penyatuan orang2 Melayu & di kalangan umat sesama Islam gagal mencapai tahap extreme.
Secondly, di kalangan parti komponen BN sendiri seperti MCA , memang jauh dalam sudut hati mereka wacana cadangan muakarah UMNO & PAS serta pembentukan kerajaan perpaduan semakin kuat cuba dipertahankan oleh orang2 Melayu & umat sesama Islam memang tidak mendapat support & blessing mereka walaupun pada surface nya MCA tidak bertindak extreme & over emotional seperti apa yang di lakukan oleh DAP. Tapi UMNO jangan sesekali menutup mata & terlepas pandang dengan kenyataan yang dibuat oleh sayap pemuda MCA yang keseluruhannya menyatakan rasa regret mereka terhadap agenda yang cuba direalisasikan itu. UMNO juga jangan sesekali menutup mata & terlepas pandang dengan tinjauan yang dibuat oleh akbar2 main stream Chinese daily newspaper yang secara lantang dan terbuka menyatakan kebimbangan kaum minoriti / bukan Melayu tentang kekuasaan & pembentukan secara menyeluruh negara Islam jika agenda dan wacana ini dapat direalisasikan.
Thirdly, saya dengan rasa rendah diri yang teramat sangat ingin menasihati agar UMNO lebih berhati – hati dan jangan sesekali menutup mata & terlepas pandang dengan spekulasi terbaru yang melaporkan kepimpinan parti MCA diberitakan melaungkan kesanggupannya untuk berdialog dengan mana2 parti politik termasuk DAP, PAS & PKR walaupun pada dasarnya alasan MCA untuk melakukan perkara ini adalah untuk memberi ruang kepada mereka dan seterusnya boleh channel out kan kepada rakyat jelata sama ada DAP masih bersekongkol dengan PAS atau sebaliknya? Itu mungkin boleh dijadikan alasan agar kelak perkara itu tidak dipolitikan namum sejauh mana keikhlasan mereka dan apakah ada game plan yang tersirat? Itu perlu diteliti & diamati oleh para pemimpin UMNO. My humble & down to earth opinion, kalau betul objektif MCA mahu berdialog dengan DAP atas dasar yang dinyatakan seperti di atas mengapa ini tidak dilakukan sebelum ini sedangkan umum mengetahui hubungan PAS & DAP memang sudah lama dingin tapi kenapa setelah wacana cadangan muakarah UMNO & PAS serta pembentukan kerajaan perpaduan semakin kuat cuba dipertahankan oleh orang2 Melayu & umat sesama Islam, MCA tiba2 je nak berdialog pula dengan DAP?

Apa pun yang penting UMNO dan kesemua orang2 Melayu & umat sesama Islam diminta agar tidak leka, sentiasa berwaspada dan jangan sesekali terlepas pandang daripada segala bentuk wacana & aspirasi baik secara front door atau mahupun secara behind the scene. Teliti dan perincikan setiap apa yang berlaku dan jadikan ‘high alert indicator direction’ dan tiada salahnya kita tanya pada diri kita sendiri apakah kaum minoriti / bukan Melayu sedang mengorak langkah dan menggarap behind the scene game plan sebagai platform persediaan jika ikatan saf penyatuan orang2 Melayu & umat sesama Islam mencapai tahap extreme? Sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment