Saturday, June 20, 2009

TEKUN NASIONAL DALAM KEADAAN KRITIKAL – UMNO DI MINTA SUPAYA BERSIKAP TERBUKA & TELUS DALAM MEMPERKASAKAN PERKARA INI

Apa sudah jadi dengan pengurusan & hala tuju Tekun Nasional iatu sebuah yayasan yang di tubuhkan dengan objektif & mandat agar membantu dan memperkasakan para peniaga bumiputra dan Melayu khususnya dalam aspek pemberian pinjaman dana perniagaan terutama terhadap golongan peniaga kecil & sederhana yang majoriti nya adalah terdiri daripada golongan bumiputra dan Melayu?
Kalau mengikut apa yang di laporkan oleh sayap pergerakan pemuda UMNO Malaysia menerusi aduan & kaji selidik yang di lakukan terdapat insiden di mana dana pinjaman gagal diberikan kepada orang ramai / peminjam kerana kekurangan dalam tabung dana Tekun Nasional yang menimbulkan ketidakpuasan hati ramai pihak khususnya golongan peniaga kecil & sederhana yang majoriti nya adalah terdiri daripada golongan bumiputra dan Melayu. Menurut sayap pergerakan pemuda UMNO Malaysia terdapat juga insiden di mana cek sudah dikeluarkan tetapi tidak dapat ditunaikan. Sepatutnya beb kalau kita teliti & perincikan track record dan pengurusan Tekun Nasional ini ianya bukanlah sebuah agensi / yayasan yang baru ditubuhkan bahkan organisasi pengurusannya dan framework hala tujunya telah sekian lama digarap dan secara umunya kita semua tahu objektif asas Tekun Nasional ini di tubuhkan jadi persoalannya mengapa insiden2 seperti yang dinyatakan di atas terjadi? Apakah perkara ini telah sekian lama terjadi tetapi terpaksa kena cover line bagi melindungi dan menutup tembelang orang2 tertentu? Apakah ada proses penyelewangan / salah laku yang melibatkan para pemimpin tertentu dalam parti keramat UMNO yang menyebabkan berlakunya insiden ini dalam Tekun Nasional?

Para pemimpin tertinggi pucuk kepimpinan parti keramat UMNO tidak mempunyai pilihan beb, mereka mesti tangkas, tegas, tiada tolenransi dan tiada kompromi langsung dalam mencari solusi & pendekatan agar masalah kritkal yang melanda Tekun Nasional ini segera dapat di pulihkan kembali agar pelan induk asal hala tuju penubuhan Tekun Nasional dapat di manafaat kembali dan Tekun Nasional akan menjadi salah satu platform bagi memperkasakan para peniaga bumiputra dan Melayu khususnya dalam aspek pemberian pinjaman dana perniagaan terutama terhadap golongan peniaga kecil & sederhana. UMNO perlu & harus bersikap terbuka & telus dalam mencari jalan penyelesaian atau dalam apa jua pendekatan proses penambahbaikan Tekun Nasional. Kalau perlu why not UMNO tubuhkan independent inquiry & advisory panel bagi merangka framework & seterusnya mencari jalan penyelesaian yang mana pada akhirnya nanti akan membawa kepada strategic recommendation & langkah2 proses penambahbaikan Tekun Nasional. Untuk menjadi kembali dominan dan mendapat tempat & kepercayaan di kalangan para pengundi Melayu seterusnya bagi mengekalkan momentum positif & terus dilihat relevan sebagai parti yang betul2 memartabat & memperkasakan nasib & maruah orang2 Melayu UMNO kena berani mengherdik, menghentak dan membalun mana2 individu yang bertanggungjawab membawa masalah dalam Tekun Nasional walaupun di belakang tabir individu2 ini mempunyai kepentingan dalam parti keramat UMNO. UMNO juga kena bersikap tegas & tidak mengamalkan pilih kasih jika sekiranya di dapati terdapat para pemimpin tertentu dalam parti keramat UMNO yang terlibat dengan sebarang proses penyelewangan / salah laku dalam Tekun Nasional. Generally UMNO mesti meletakkan elemen2 ini pada satu tahap & standard yang amat tinggi dan biarlah ianya menjadi high alert indicator kepada mana2 pihak yang UMNO tidak akan berkompromi & menutup mata begitu sahaja dengan mana2 pihak yang cuba membuat dajal / membunuh mana2 proses / program khususnya yang melibatkan aspirasi hala tuju memprkasakan hak & maruah bangsa Melayu. Sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

1 comment:

  1. SALAM PERJUANGAN
    KEMUNGKINAN ADA PIHAK2 YG INGIN MENSABOTAJ ATAU SENGAJE MENIMBULKAN MASALAH SUPAYA KERAJAAN DILIHAT TIDAK MELAKSANAKAN TUGAS DGN TELUS.IA MELIBATKAN 1 ORGANISASI YG AGAK BESAR. JADI AGAK SUKAR UTK MENGENALPASTI SIAPA DALANG2NYA. AKHIRNYA REPUTASI KERAJAAN TERCALAR WLUPUN NIAT IKHLAS KERAJAAN ADALAH UTK MEMBANTU RAKYAT..WALLAHUALAMM

    ReplyDelete