Sunday, June 7, 2009

MENGAPA INSTITUSI MASJID PERLU DI JADIKAN MEDAN PENTAS POLITIK? SAMPAI BILA IANYA HARUS DI BIARKAN BERLARUTAN?

Satu perkara yang memang menjadi kebencian & sukar untuk kita bertolenransi adalah penyalahgunaan institusi masjid atau pun lebih tepat lagi kalau kita gambarkan sebagai rumah Allah dengan rakus & songsangnya di jadikan medan pentas untuk berpolitik oleh sesetengah pihak yang bukan sahaja tidak bertanggunjawab malah memang berperangai syaitan yang bertopengkan manusia munafik pukimak sial keparat.
Kita boleh berbeza pendapat, fahaman dan idealogi politik namum jangan kita sesekali menyalahgunakan institusi masjid untuk kepentingan peribadi politik isi perut sendiri apatah lagi kalau sudah sampai ke tahap melakukan serangan peribadi politik dan kafir menkafir kan sesama kita menerusi institusi masjid. Walaupun isu ini sebenarnya tidak diberikan liputan yang begitu meluas dan tidak sesekali ingin kita mempolitikan nya namum perkara ini bukan suatu yang baru berlaku dan yang amat kita risaukan ianya boleh menular menjadi barah final stage lantas menghancurkan martabat agama Islam, menyesat dan memecah belahkan umat Islam dinegara kita. Mengapa ada di antara kita yang sanggup menggunakan instiusi masjid sebagai pentas untuk ceramah politik yang intipati nya digarap dengan fitnah, tomahan dan dakyah songsang & munafik. Mengapa ada di antara kita yang sanggup menggunakan instiusi masjid sebagai pentas untuk mengherdik, mencaci, menghentak dan membalun keperibadian seseorang atau lebih tepat lagi tanpa segan silu menggunakan instiusi masjid sebagai platform bagi melontarkan serangan peribadi politik. Apakah rasionalnya kita mengaku yang diri kita ini sebagai umat Islam namum dalam masa yang sama ada di antara kita yang mengeluarkan fatwa atau fahaman seperti tidak diberkati solat berjemaah yang di imankan oleh tuan iman dari kalangan orang2 UMNO? Apakah rasionalnya kita mengaku yang diri kita ini sebagai umat Islam namum dalam masa yang sama ada di antara kita yang sanggup untuk tidak mendirikan solat berjemaah jika sekiranya ianya di imankan oleh tuan iman dari kalangan orang2 UMNO sehingga sanggup mendirikan solat berjemaah dengan group2 mereka yang tersendiri yang akan di imankan oleh tuan iman dari kalangan ulama yang mereka agungkan? Apakah rasionalnya kita mengaku yang diri kita ini sebagai umat Islam namum dalam masa yang sama ada di antara kita yang sanggup menggunakan mimbar Jumaat sebagai platform untuk membangkitkan isu ketidakadilan & krisis politik di negeri Perak mahupun melakukan solat hajat terhadap pemimpin2 tertentu dalam pakatan pembangkang?

Dengan rasa rendah diri yang teramat sangat saya ingin melontarkan pertanyaan kepada para pemimpin PAS terutamanya bukankah lebih elok kalau mimbar Jumaat di gunakan sebagai pentas untuk memperkasakan Islamic value atau pun nilai2 keislaman sejagat dari di khususkan terhadap hal2 politik seperti membangkitkan isu ketidakadilan & krisis politik di negeri Perak mahupun melakukan solat hajat terhadap pemimpin2 tertentu dalam pakatan pembangkang? Wahai pemimpin & golongan para ulama dalam PAS tidak kah anda semua sedar yang golongan kaum minoriti memang ketawa terbahak – bahak apabila melihat institusi masjid ini di politikan dan kita sesama umat Islam berbalah malahan sudah sampai ke tahap kafir menkafir sesama kita? Walau apa pun fahaman & ideologi politik kita sebagai umat Islam kita harus memartabatkan agama Islam dan terus memperkasakan maruah bangsa Melayu. Kalau kita nak berentap pun beb biarlah ianya di luar dari istitusi masjid, kalau dah jejakkan kaki ke masjid tak kiralah kita ni team UMNO ke, team PKR ke mahupun team ulama2 PAS apa salahnya kita mendirikan solat berjemaah bersama –sama, menadah tangan memohon doa daripada Allah SWT bersama –sama as well as menghulur tangan & berjabat tangan sesama kita. Kalau dah dekat luar institusi masjid tu kauorang nak berentap balik itu kauorang punya pasal la beb. Sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

1 comment: