Tuesday, June 9, 2009

PERLANTIKAN IMAM & NAZIR MASJID MESTI BEBAS DARIPADA PENGARUH FAHAMAN POLITIK & MESTI DIJAUHI DARIPADA AMALAN KURAFAT & SONGSANG

Satu lagi pendedahan terkni & sensasi yang dilaporkan berlaku di beberapa masjid & surau tertentu di kawasan negeri Selangor adalah perlantikan imam & nazir masjid yang di percayai dilantik berdasarkan fahaman politik individu.
Timbalan pengerusi badan perhubungan UMNO Selangor, Datuk Noh Omar berkata pemilihan imam & nazir masjid itu dibuat tanpa mengikut sokongan majoriti daripada AJK masjid & kariah dikawasan terbabit. Sesungguhnya amalan & tindakan sebegini seharusnya dijauhi dan dielakkan sama sekali sama ada ianya melibatkan group atau team orang2 UMNO mahupun kiranya ia melibatkan group atau team orang2 PKR atau PAS. Institusi masjid atau rumah Allah jangan sesekali dijadikan medan pentas politik untuk meraih sokongan, populariti apatah lagi platform untuk mengherdik, mencaci dan melontarkan serangan peribadi politik keatas pihak2 tertentu yang kita musuhi. Sejak berzaman lagi umum mengetahui yang institusi masjid adalah merupakan organisasi yang dibentuk mengikut acuan yang mampan dalam erti kata lain atau dengan izin it is a very2 well structured organization yang kelazimannya didalam sesebuah institusi masjid atau surau itu pasti terdapat pengerusi atau nazir masjid, kemudian di ikuti oleh AJK & biro masjid, kemudian imam & bilal yang dipilih secara majoriti & kolektif dan finally ahli2 kari & kariah masjid atau surau tersebut. Kekecohan, kekalutan dan masalah akan timbul apabila proses yang sepatutnya mengguna pakai intipati well structured organization ini hanya dipandang sebelah mata sahaja, tidak diguna pakai bahkan diperlekehkan secara selamba dan begitu sahaja. Apabila perlantikan imam & nazir masjid dibuat berdasarkan kapisiti & mengikut telunjuk kemahuan fahaman politik individu tertentu maka di sinilah akan bermulanya keruntuhan dan ketidak stabilan sesebuah institui masjid atau surau tersebut. Apa tidaknya beb bila permainan & percaturan politik berlaku di masjid atau surau maka insiden seperti melobi jawatan dalam institusi masjid akan mula berlaku, game serangan peribadi akan mula menular, institusi masjid atau rumah Allah akan mula di salahgunakan bagi kepentingan peribadi dan medan platform memperluaskan cengkaman kuasa politik dan akhir sekali amalan kurafat & songsang yang paling kita khuatiri ialah institusi masjid akan menjadi tempat berlakunya perbezaan pendapat dan perpecahan akidah dikalangan umat sesama Islam.

Selepas PRU ke12 yang menyaksikan bagaimana dari sehari ke sehari martabat agama Islam & maruah bangsa Melayu begitu pelahap dan rakus diherdik, dihentak, dibalun dan dicabar oleh kaum2 minoriti yang merasakan mereka layak untuk bersikap besar kepala kerana kuasa undi mereka boleh menjadi undi penentu mengapa kita sekalian orang2 bangsa Melayu & dikalangan umat sesama Islam masih tidak mahu sedarkan diri dan masih taksub berentap & meludah sesama sendiri? Lebih sial & menyedihkan lagi ada di antara segelintir daripada kita yang begitu teruja melakukan amalan kurafat & songsang sehingga secara selamba je menjadikan institusi masjid itu tempat berlakunya perbezaan pendapat dan perpecahan akidah dikalangan umat sesama Islam bahkan mereka tak kisah pun bila mana kaum2 minoriti ketawa & tepun tangan melihat keruntuhan dan ketidak stabilan sesebuah institui masjid atau surau itu. Jadi mesej umpama peluru maut yang patut kita lontarkan terhadap golongan munafik pukimak sial keparat begini berhentilah dari menjadikan institusi masjid itu medan pentas politik & segera jauhilah amalan kurafat & songsang yang menjadikan institusi masjid itu tempat berlakunya perpecahan akidah seterusnya membunuh dikalangan umat sesama Islam. Sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment