Wednesday, June 24, 2009

DATUK TAKIYUDDIN DI GUGURKAN DARI JAWATAN SETIAUSAHA PAS KELANTAN – APAKAH IANYA SECARA KEBETULAN ATAU AGENDA TERSIRAT YANG DI RANCANG?

Pergolakan dan krisis dalaman kepimpinan parti PAS sudah mencapai ke tahap extreme level, walaupun ianya hanya bermula dengan perbezaan & percanggahan pendapat mengenai isu cadangan muzakarah UMNO & PAS dan pembentukan kerajaan perpaduan kemudian ianya menjadi lebih hangat dan panas lagi apabila Mursidul Am PAS Tok Guru Nik Aziz, melancarkan serangan terbuka terhadap Timbalan Presiden PAS Ustaz Nasharuddin Mat Isa sehingga ke tahap memberi kata dua kepada Nasharuddin kalau beliau masih ingin meneruskan niatnya untuk menjadi ‘budak bermasalah’ dalam PAS beliau diminta untuk segera keluar & meninggalkan PAS malah Tok Guru Nik Aziz juga secara sarcastic menyarankan agar Ustaz Nasharuddin Mat Isa menyertai UMNO.
Yang terkini & sensasi yang dipercayai mempunyai hubung kait dan rentetan daripada isu & permasalahan yang di nyatakan di atas adalah keputusan di luar dugaan yang menyaksikan penguguran Datuk Takiyuddin Hassan yang sebelum ini menyandang jawatan setiausaha PAS negeri Kelantan di mana jawatan itu sekarang ini dipegang oleh Zaki Ibrahim yang merupakan timbalan speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan. Persoalan cepu emasnya ialah apakah tindakan & keputusan di luar dugaan ini secara kebetulan atau ianya suatu agenda percaturan politik tersirat yang di rancang secara berstrategik? Apakah penguguran Datuk Takiyuddin Hassan ini adalah high alert indicator message buat semua ahli2 akar umbi PAS yang Tok Guru Nik Aziz secara terang – terangan memberi blessing agar team Ulama Muzakarah di lenyapkan dan dijadikan sebagai cold storage? Datuk Takiyuddin Hassan memang di ketahui umum tergolong dalam group atau team Ulama Muzakarah yang berpadu tenaga dengan Ustaz Nasharuddin Mat Isa dan Presiden PAS Tuan Guru Haji Hadi Awang. Selain itu Datuk Takiyuddin Hassan juga adalah merupakan salah seorang exco kanan dalam pentadbiran PAS negeri Kelantan & beliau boleh di labelkan antara dynamic & experience exco selain Datuk Husam Musa.

Walaupun Tok Guru Nik Aziz menyatakan yang keputusan penguguran Datuk Takiyuddin Hassan ini tidak sepatutnya di anggap atau di tafsir sebagai suatu proses yang luar biasa kerana keputusan & ketetapan yang di buat adalah semata – mata berdasarkan konsep & aspirasi yang mahu mengetengahkan credibility pemimpin muda seperti Zaki Ibrahim namum ianya tetap tidak boleh menghalang persepsi yang rata2 melontarkan pertanyaan peluru maut kenapa ianya dibuat sekarang & dilihat secara agak extreme? Kalau ianya berkaitan dengan faktor usia / umur mengapa Husam Musa yang kalah dalam perebutan jawatan tempoh hari & kini tidak memegang sebarang jawatan dalam PAS tidak di gugurkan di peringkat PAS negeri Kelantan? Apa pun tindakan dan percaturan yang akan di lakukan dalam PAS selepas ini jika ianya tidak di garap dan di imbangi dengan sempurna nescaya PAS akan di landa pukulan maut Tsunami politik dan jika wacana ini berlaku ianya akan menjadi intipati politik yang tidak mustahil akan merubah landscape politik PAS secara Up – Down & Down – Up. Wacana ini pasti akan menjadi sejarah mimpi ngeri buat semua pengikut, hardcore supporter dan ahli2 akar umbi parti PAS. Suatu elemen yang pucuk tertinggi kepimpinan PAS especially Tok Guru Nik Aziz kena ingat, andai kata PAS tersilap langkah & jatuh tersungkur UMNO tidak akan rugi walau sekecil kuman pun, PKR mungkin akan bersimpati secara luaran tapi dalam hati tak mustahil diaorang gelak terbahak – bahak manakala DAP memang confirm akan gembira , tepuk tangan sambil menyalak sekuat – kuatnya dan yang rugi & akan bertambah lemah hanyalah PAS & ahli2 nya sendiri. Sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment