Friday, June 26, 2009

MULA2 DAP LANTANG BALUN KERAJAAN PERPADUAN KINI DI KHABARKAN SOI LEK JUGA TIDAK BERAPA SELERA DENGAN IDEA ITU – GAME TERSIRAT APA NI?

Dalam hangat & bahang pucuk kepimpinan tertinggi PAS & ahli2 akar umbinya memperkatakan, memperincikan dan bertikam lidah mengenai isu cadangan muzakarah UMNO & PAS serta pembentukan kerajaan perpaduan, orang2 Melayu dan umat sesama Islam jangan pula overlooked tentang sikap dan tindakan kaum minoriti & bukan Melayu yang rata2 tidak duduk diam, sibuk tumpang semangkuk dan lately diaorang di lihat agak lebih2 pulak.
Mula2 kita di pertontonkan dengan gelagat Karpal Singh yang memang di kenali bermulut celupar dan mempunyi hobi suka untuk mencari pasal dengan orang lain di mana si Karpal adalah antara orang yang paling lantang membalun game plan muzakarah UMNO & PAS serta pembentukan kerajaan perpaduan. Karpal juga tanpa segan silu adalah orang yang paling sibuk tumpang semangkuk & taking advantage di atas gesaan dan saranan Tok Guru Nik Aziz supaya Tmbalan Presiden PAS Ustaz Nasharudin Mat Isa, keluar parti PAS & masuk menyertai UMNO malah Karpal sengaja di lihat mengapi – apikan isu tersebut. Beliau dengan lantang dan sikap besar kepalanya melontarkan serangan peribadi politik ke atas Nasharudin dengan harapan gesaan dan saranan Tok Guru Nik Aziz supaya Nasharudin keluar parti PAS akan menjadi kenyataan & realiti. Bagi Karpal, jika sekiranya Tuan Guru Haji Hadi Awang, turut sama keluar parti PAS ianya adalah bonus kepada parti DAP dan secara tak langsung hajat mahu melihat permuafakatan / penyatuan di kalangan umat sesama Islam hancur lebur berjaya in another word KPI parti DAP is very - very well achievable.
Tidak cukup dengan gelagat si Karpal mulut celupar ini, pemimpin2 lain dalam DAP seperti Lim Kit Siang dan anaknya Lim Guang Eng juga di lihat antara individu yang paling sibuk tumpang semangkuk & taking advantage di atas gesaan dan saranan Tok Guru Nik Aziz supaya Tmbalan Presiden PAS Ustaz Nasharudin Mat Isa, keluar parti PAS. Senario agak berbeza dengan pucuk kepimpinan tertinggi parti PKR dimana Presiden PKR, penasihat umum PKR dan rata2 pemimpin2 kanan dalam PKR di lihat menghidangkan pendekatan yang berbeza. Wan Azizah, brother Anwar bin Ibrahim (BABI), Azmin Ali, Saifuddin Nasution dan beberapa orang pemimpin lagi lebih memilih untuk membawa pendekatan tunggu & lihat dan memberikan penghormatan untuk PAS membuat collective decision without third party interference & influence. Malahan sikap kepochi dan terlalu sibuk tumpang semangkuk & taking advantage oleh pemimpin2 DAP ini juga di selar oleh bekas Pesuruhjaya PAS Perak Datuk Ahmad Awang, yang di petik dalam laporan akbar The Star 20 Jun sebagai berkata kepimpinan DAP diminta berhenti bersikap terlalu over emotional kerana ianya akan lebih mengelirukan lebih ramai orang. Datuk Ahmad Awang, juga menambah kepimpinan PAS seharusnya di hormati dan di beri ruang yang secukupnya untuk melakukan proses penambahbaikan serta menyelesasikan permasalahan yang cukup hangat di kala ini. Seperkara lagi yang orang2 Melayu dan umat sesama Islam jangan overlooked / terlepas pandang ialah bukan sahaja kepimpinan DAP yang begitu extreme & lantang membalun isu ini namun kita juga patut memandang serius kenyatan yang di keluarkan oleh naib Presiden MCA Datuk Dr Chua Soi lek, & barisan kepimpinan sayap pemuda nya yang di lihat agak tidak berselara dengan cadangan muzakarah UMNO & PAS serta pembentukan kerajaan perpaduan ini.

Indirectly kita sebagai umat sesama Islam patut tanya diri kita sendiri kenapa baik pemimpin pembangkang mahupun pemimpin daripada parti komponen BN yang bukan Melayu agak extreme & terlalu over emotional dengan isu ini? Apakah permuafakatan & penyatuan saf2 umat sesama Islam ini merupakan destroyer platform buat mereka dan apakah proses ini terlalu pahit untuk mereka terimanya? Kalau rata2 semua pemimpin politik yang bukan melayu tidak berselera untuk menerima perkara ini apakah ada game plan yang tersirat yang akan muncul nanti? Kesimpulannya tiada salah dan cacat celanya bila orang2 Melayu mahu mengorak langkah ke arah permuafakatan & penyatuan saf2 umat sesama Islam malah kebebasan memilih & mengamalkan agama, budaya dan kepercayaan tertentu menuntut kaum minortiti & bukan Melayu menghormati & menerima dengan hati yang terbuka jika sekiranya di takdirkan berlaku muzakarah UMNO & PAS serta pembentukan kerajaan perpaduan ini. Sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment