Thursday, June 25, 2009

1974 NIK AZIZ PERNAH KATA PERPADUAN PAS & UMNO SATU NEKMAT BESAR – SEKARANG DIA TAK SETUJU PULA JADI APA SEBENARNYA HAJAT TOK GURU?

Walaupun subject sejarah ni pada kaca mata pandangan bebudak generasi muda zaman sekarang ni boring lah malah ada juga yang menyifatkannya tak cool dan terdapat juga berbagai - bagai tafsiran2 lain yang kedengaran. Tapi sesungguhnya kita jangan mudah pandang rendah & sewenang – wenangnya perlekehkan subject sejarah ni kerana bila sesuatu ungkapan atau lipatan sejarah itu dibuka kembali kadangkala ianya boleh menjadi senjata pembunuh yang kesannya betul2 makan dalam & akan kita regret sampai bila2.
Mungkin Tok Guru Nik Aziz dah lupa tentang sejarah & kenyataan yang pernah beliau ungkapkan satu ketika dahulu dalam tahun 1974 namum dia kena ingat beb lipatan sejarah takkan pernah lupakan segala peristiwa yang dah berlaku atau boleh di lenyapkan dengan begitu sahaja. Pada 19 Ogos 1974 bertempat di Bachok Kelantan Tok Guru Nik Aziz, yang pada ketika itu menjadi ketua dewan Ulama Pas Pusat telah membuat kenyataan yang menyifatkan perpaduan di antara ahli2 PAS & ahli2 UMNO dalam BN adalah satu nikmat besar yang diberikan oleh Tuhan kepada orang Melayu. Kenyataan ini beliau lakukan pada rapat umum di kampung Perupuk, Bachok Kelantan. Bila kita teliti & perincikan kenyataan ini terkedu, makan dalam dan tak mustahil ada yang boleh menitiskan air mata gara2 sentimental statement macam ni tapi sekarang ini di tahun 2009 Tok Guru Nik Aziz dah buka chapter lain pulak beb bukan sahaja dia begitu extreme & lantang menentang cadangan muzakarah & pembentukan kerajaan perpaduan UMNO & PAS malah pada pandangan kata mata Tok Guru Nik Aziz, PAS tak boleh berkawan dengan UMNO kerana UMNO itu lebih kafir & baruah daripada DAP. Saya dengan rasa rendah diri yang teramat sangat, begitu teruja untuk melihat apakah next way forward dan apakah bentuk political diversion games yang Tok Guru Nik Aziz akan guna pakai setelah sejarah & kenyataan beliau pada tahun 1974 ini di singkap kembali?
Apakah beliau akan membuat penafian ke atas ungkapan sejarah tersebut? Apakah beliau akan menuding jari & menuduh main stream media sengaja memutar belitkan isu tersebut atau apakah beliau akan mengambil pendekatan berpuasa daripada sebarang kenyataan balas terhadap media? Apa pun next way forward & bentuk political diversion games yang akan di guna pakai hanya Tok Guru Nik Aziz yang ada jawapannya dan sama2 lah kita nantikan reaction from beliau. Tidak di nafikan melalui sejarah juga PAS pernah merasai kenangan yang mereka rasakan amat pahit untuk ditelan sehingga ke hari ini namum apa yang perlu Tok Guru Nik Aziz & beberapa orang2 kuat beliau fikirkan ialah hala tuju orang Melayu & umat sesama Islam, janganlah beliau masih mahu membutakan mata sedangkan terang – terangan martabat agama Islam & maruah umat sesama Islam sedang rakus di herdik & di balun oleh kaum minoriti & bukan Islam. Apakah Ulama tersohor yang begitu di kagumi selama ini seperti Tok Guru Nik Aziz tidak sedar perpecahan dalam PAS dan kegagalan permuafakatan & penyatuan saf2 umat sesama Islam begitu memberi keuntungan kepada kaum minoriti & bukan Islam?


Saya dengan rasa rendah diri yang teramat sangat ingin meminta Tok Guru Nik Aziz & beberapa orang2 kuat beliau membuka minda & pemikiran, ‘for once’ cuba ketepikan sejenak political interest & benefit sebaliknya apa kata mereka muhasabah & tarbiah sesama mereka mengenai kepentingan & perpaduan umat sesama Islam, Islamic value direction jikalau kuasa pemerintahan dibawah kaum minoriti & bukan Islam dan nasib generasi muda Islam pada masa akan datang jika sekiranya umat sesama Islam itu tidak bersatu dan terpaksa memohon ehsan simpati kuasa politik daripada kaum minoriti & bukan Islam? Sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment