Wednesday, July 8, 2009

1001 MASALAH HUTAN SEKSYEN 23 SHAH ALAM – MANA SIFAT KEPRIHATINAN KERAJAAN PAKATAN RAKYAT DI NEGERI SELANGOR?

Isu terbaru yang ingin kita teliti dan perincikan adalah menyentuh tentang laporan khas akhbar Sinar Harian yang memaparkan masalah yang melanda penduduk2 di sekitar Taman Exora, di seksyen 23 Shah Alam.
Agak mengejutkan juga bila mana laporan berita ini disingkap dan didedahkan oleh akhbar Sinar Harian kerana semacam kita tak percaya dalam kesibukan pembangunan pusat Bandar Shah Alam dan kawasan2 sekitarnya macam mana tiada kawalan atau pemantauwan daripada pihak kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor atau pihak2 exco yang sepatutnya turun padang dan melakukan pemantauwan sendiri / personnel site visit di sekitar Taman Exora, di seksyen 23 Shah Alam ini. Paling bangsat pun beb takkan lah wakil rakyat atau YB di kawasan ini tak boleh nak suruh geng2 exco beliau atau nak lagi power terus je minta si Khalid MB turunkan satu minit atau surat arahan rasmi pada MBSA atau agensi2 kerajaan negeri yang berkaitan untuk pantau dan settle kan masalah di sekitar Taman Exora, di seksyen 23 Shah Alam ini. Menurut laporan khas akhbar Sinar Harian, para penduduk2 di sekitar Taman Exora, di seksyen 23 Shah Alam ini sudah berada pada tahap kebimbangan yang agak kritikal kerana kewujudan hutan yang berhampiran dengan rumah mereka telah dijadikan tempat melakukan aktiviti tidak sihat dan mengundang masalah sosial terutama di kalangan golongan remaja. Secara tidak langsung juga kewujudan hutan yang berhampiran dengan rumah mereka ini telah mengundang haiwan2 berbisa yuang menjadikan kawasan hutan terbabit sebagai habitat mereka.
Laporan khas akhbar Sinar Harian turut memetik penduduk2 mendakwa hutan tersebut terbiar dan tidak di selenggarakan oleh pihak berwajib menyebabkan ia menjadi lokasi remaja melakukan aktiviti tidak sihat dan dikhuatiri kelak akan menjadi tempat persembunyian pendatang asiang tanpa izin malah tidak mustahil juga lokasi yang sebegitu strategik akan menarik minat penagih dadah dan mat gian untuk menjadikan hutan tersebut sebagai lokasi kegemaran mereka. Walaupun isu ini hanya menyentuh aspek kewujudan hutan hasil daripada kegagalan pihak yang berwajib melakukan comprehensive maintenance & strategic monitoring tapi apa yang perlu kita ketengahkan dan apa yang perlu kita tekankan adalah dimana sifat dan sikap keprihatinan para pemimpin kerajaan pakatan rakyat di negeri Selangor? Dimana para pemimpin kerajaan pakatan rakyat di negeri Selangor meletakkan aspirasi pemimpin pakatan pembangkang berjiwa rakyat & selalu dekat di hati rakyat? Kalau setakat masalah kewujudan hutan sebegini pun mereka payah nak tangani dimana perginya agenda ‘Cekap, Akauntibiliti & Telus’ yang mereka warwarkan dan canang satu Malaysia dalam kempen PRU ke12 yang lepas?
Apa yang si mangkuk hayun Khalid ni dan anggota2 exco kerajaan negeri nak nafikan dan divert kan lagi, aduan penduduk sudah dibuat, runggutan penduduk sudah di paparkan maka the only bloody fucking things which still not put into practice adalah sikap keprihatinan dan sifat rasa tangungjawab MB dan para anggota2 exco kerajaan negeri yang di beri mandat oleh rakyat & para pengundi di kawasan setempat bagi menjadi 1st tier reference atau tempat rujukan utama bila mana mereka encounter problem dan kesemua wakil2 rakyat & para2 YB ini di pertanggungjawab kan untuk memastikan apa jua solution yang diguna pakai proses penyampaiannya mesti berada dalam lingkungan atau paksi‘Cekap, Akauntibiliti & Telus’.

Kalau di rasakan capacity atau kebolehan sebagai wakil2 rakyat & para2 YB tidak sampai ke tahap “up to the mark” lebih baik mereka mengundur diri & memberi laluan kepada calon yang lebih berkualiti dan berwibawa. Rakyat jelata dan para pengundi setempat pula kena buka minda & pemikiran seluas yang boleh cuba kaji & teliti apa bahananya jika terlalu mengikut hati dan memilih serta memangkah calon berdasarkan sifat undi protes dan bukannya kualiti & capacity calon wakil rakyat terbabit? Masalah yang merungkai di sini bukan hanya limit kepada kegagalan pihak yang berwajib melakukan comprehensive maintenance & strategic monitoring akan tetapi ianya akan lebih komplex dan boleh membawa kepada masalah sosial & keruntuhan akhlak remaja bila mereka menyalahgunakan kawasan hutan terbabit. Rakyat di negeri Selangor sepatutnya tanya pada diri masing2 mengapa setelah hampir lebih setahun memerintah isu2 yang tak sepatutnya arise masih lagi tak dapat di selesaikan, apakah peranan MB, anggota exco2 nya berada pada tahap yang effektif dan yang lebih penting lagi wajarkah pemerintahan pakatan rakyat di negeri Selangor di berikan mandat pada PRU ke 13 nanti? Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment