Monday, July 6, 2009

SESUAI DENGAN KONSEP1 MALAYSIA, BIASISWA NASIONAL DI WUJUDKAN – JANGAN PULA KAUM MINORITI TERUS MENYALAK TAK TENTU PASAL SELEPAS INI

Sesuai dengan konsep 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan & Pencapaian Di Utamakan - Datuk Seri Najib, telah membuat pengumuman iatu Kerajaan telah membuat ketetapan dan akan mewujudkan 1 kategori khas biasiswa JPA yang akan dikenali sebagai Biasiswa Nasional yang kelayakannya 100% berdasarkan merit selewat – lewatnya mulai tahun depan.
Apakah maksud semua aspirasi dan agenda ini? Ianya tidak lain dan tidak bukan adalah bertujuan bagi memperkasakan lagi konsep 1 Malaysia, di mana teras utamanya ialah: Rakyat Didahulukan & Pencapaian Di Utamakan dan secara praktikalnya konsep 1 Malaysia ini betul2 memberi penekanan tentang aspek “Out Of The Box Thinking Mentality Approach” yang tidak mengira perbezaan agama, bangsa dan kepercayaan seseorang rakyat Malaysia itu. Walau bagaimanpun asas2 & intipati2 asal semasa pembentukan negara Malaysia yang secara langsung menyentuh maruah, hak keistemewaan dan sensitivity orang2 Melayu akan terus tetap dipeliraha dan diperkasakan. That is something which cannot be debated at all terutama apa yang secara sahih yang telah termaktub dalam perlembagaan Negara Malaysia. Generally jika setiap kaum dalam masyarakat majmuk di Negara Malaysia ini tahu batas2 dan sentiasa menghormati hak2 kaum2 yang lain maka sudah tentulah pergesaran, berlaga angin atau tingkah laku yang boleh membawa ke arah ketidak stabilan antara kaum dapat di elakkan sama sekali. Approach nya sangat je beb, jika kita kaum bumiputera & orang2 Melayu tidak mengganggu dan sentiasa menghormati hak2 kaum2 yang lain mengapa kaum2 yang lain semenjak dua menjak ini teruja untuk mempertikaikan hak2 & keistemewaan orang2 Melayu? Jangan lah kerana mudah termakan bloody fucking political approach daripada pihak2 yang tidak bertanggungjawab maka hanya dengan isu sekecil kuman pun kadang2 orang2 Melayu dicabar dan dipertikai sehingga sampai ke tahap yang agak kritikal.
Sesungguhnya dengan terlaksana dan di implementasikan 1 kategori khas biasiswa JPA yang akan dikenali sebagai Biasiswa Nasional yang kelayakannya 100% berdasarkan merit akan membuka mata, minda dan pemikiran semua kaum2 minoriti bahawa kita negara Malaysia memang menginginkan without prejudice at all hanya yang terbaik atau pun “The Best Of The Best” from the competitive education practice menjadi generasi pemangkin di masa hadapan. Namun apa yang telah termaktub dan sekian lama menjadi hak keistemewaan orang2 Melayu iatu kuota bagi pelajar2 Bumiputera jangan pula dipolitikan dan dipertikaikan. Seharusnya langkah & ketetapan yang di garap oleh Datuk Seri Najib ini patut di beri pujian kerana ianya di lihat dapat mengimbangi interest / benefit kesemua kaum dalam masyarakat majmuk di Malaysia ini dan pada masa yang sama ianya berjaya melindungi dan terus memperkasakan hak2 keistemewaan orang2 Melayu dalam aspek pendidikan nasional. Walaupun kita tidak boleh terlalu cepat melatah & berbangga dengan aspirasi ini kerana kita masih belum Nampak keseluruhan implimentasi nya namum ianya boleh di anggap sebagai suatu platform permulaan yang baik.

Nasihat saya kepada YAB Datuk Seri Najib, jangan terlalu menghiraukan komen, kenyataan politik dan apa jua wacana yang akan sengaja di garap oleh pakatan pembakang ini kerana sesungguhnya pada kaca mata pandangan mereka apa sahaja yang di lakukan oleh BN semuanya tidak baik, semuanya tidak ikhlas dan semuanya kempen politik sahaja. Bagi saya masalah utama team pakatan rakyat munafik pukimak sial keparat ini adalah kesemua mereka ini mempunyai satu penyakit yang sama iatu “Sawan Otak” yang akan menyebabkan mereka berfikiran apa yang orang lain buat itu semua salah belaka akan tetapi walau macam mana kotor & jijik perbuatan mereka ianya tetap di anggap mulia. Jadi amat besarlah harapan kita semua supaya kawan2 daripada kaum2 minoriti tidak cepat melatah dan menyalak tak tentu pasal sehingga kadang kala menyentuh batasan sensitivity kaum Bumiputera / orang2 Melayu. Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment