Monday, July 20, 2009

PENGERUSI PKR P. PINANG ANCAM BAGI SURAT TUNJUK SEBAB KEPADA MANA2 AHLI PARTI YANG CUBA MEMBOIKOT KEPIMPINANNYA – KENAPA KALUT SEMACAM JE?

Seperti bak kata pepatah Melayu, kalau tiada angin masakan pokok boleh bergoyang maka perumpamaan ini amat sinonim dengan rasa gelabah & kalut yang melanda dalam diri pengerusi badan perhubungan PKR P. Pinang bila mana dalam satu laporan akhbar The Star, Datuk Seri Zahrain Hashim sebagai berkata beliau tidak akan teragak – agak untuk memberi surat tunjuk sebab kepada mana2 ahli parti yang cuba mengadakan sidang mesyuarat secara tertutup atau sebarang sidang mesyuarat dibelakang tabir apatah lagi kepada mana2 ahli parti yang cuba melakukan gerakan bagi memboikot kepimpinan beliau.
Mengulas kenyataan beliau kepada akhbar The Star, Datuk Seri Zahrain Hashim sebagai berkata setakat ini beliau masih tidak mendengar atau mendapat bukti yang sahih terdapatnya sidang mesyuarat secara tertutup atau sebarang sidang mesyuarat dibelakang tabir apatah lagi kepada mana2 ahli parti yang cuba melakukan gerakan bagi memboikot kepimpinan beliau. Kata Datuk Seri Zahrain lagi apa yang beliau dengar generally diwarwarkan oleh pihak media dan beliau juga sempat mengeluarkan statement yang berbunyi “if the media knows about the meetings and who organized them, then they should give me the names”. Tidak kita ketahui sama ada ini adalah statement lawak jenaka sahaja atau Datuk Seri Zahrain betul2 meant about it? Pening juga beb, kalau betul2 beliau meant about it kerana sebagai pengerusi badan perhubungan PKR P. Pinang, satu jawatan yang memberi platform & capacity yang amat baik dalam karier politik beliau, memang mangkuk hayun dan berpemikiran singkat kalau beliau firm dengan statement sebegitu.
Sebagai pengerusi badan perhubungan PKR P. Pinang, dan orang nombor satu dalam pucuk kepimpinan PKR P. Pinang, access & capacity yang beliau ada seharusnya dengan amat mudah membolehkan beliau keep track benda2 macam ni. Tapi kita tak perlu cepat terpengaruh dengan lakonan murahan pemimpin politik seperti Datuk Seri Zahrain ni beb, biasalah orang2 politik dalam hati dah kalut dan gelabah 360 darjah tapi secara luaran pura2 seperti takda apa yang berlaku. Berbalik pada kenyataan asal kita beb iatu kalau tiada angin masakan pokok boleh bergoyang dan teori ini boleh kita perkukuhkan lagi bila mana dilaporkan dalam akhbar Cina, 10 daripada 13 ketua bahagian PKR P. Pinang telah menghadiri satu sidang mesyuarat secara tertutup atau sidang mesyuarat dibelakang tabir. Laporan akhbar Cina tersebut juga telah menyatakan 9 bahagian PKR P. Pinang telah sebulat suara bersetuju satu perlantikan pengerusi baru badan perhubungan PKR P. Pinang perlu dibuat bagi lebih memantapkan pentadbiran badan perhubungan PKR P. Pinang.
Kalau apa yang dilaporkan oleh akhbar Cina tersebut adalah benar dan sahih maka adalah bukan suatu perkara luar biasa atau over extra ordinary si Datuk Seri Zahrain ini kalut dan gelabah semacam je kerana disini kita bercakap tentang kepimpinan di peringkat bahagian beb dan bukannya di peringkat cawangan. Kalau10 daripada 13 ketua bahagian PKR P. Pinang dah tak sebulu & meluat dengan si Datuk Seri Zahrain ni ditambah dengan spekulasi 9 bahagian PKR P. Pinang telah sebulat suara bersetuju untuk membuat pencalonan pengerusi baru badan perhubungan PKR P. Pinang maka ianya adalah signal & message yang jelas ahli2 akar umbi di peringkat bahagian PKR P. Pinang mahukan Datuk Seri Zahrain ni pergi jahaman – sejahamnya.

Kalau segala spekulasi ini akan bertukar menjadi realiti maka apa yang agak menarik untuk kita perhatikan beb adalah apakah sentimen gila kuasa kepimpinan akan melanda pucuk pimpinan PKR P. Pinang? Apakah akan berlaku perpecahan di antara ahi2 PKR P. Pinang sesama mereka sendiri? Dengan berlakunya perkara ini dapatkah DAP P. Pinang capitalize perkara ini dan memperkuatkan momentum pengaruh politik mereka? Last but not least dengan sebegini kalut, dapatkah PKR terus berkuasa di P. Pinang dalam PRU yang ke 13 nanti? Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment