Sunday, July 26, 2009

RINTIHAN 45% KANAK2 INDIA DI SELANGOR TIDAK KE TADIKA – BAGAIMANA PULA DENGAN RINTIHAN & NASIB KANAK2 KAUM MELAYU?

Sejumlah 45% murid2 dari kaum India di negeri Selangor yang memasuki darjah satu di sekolah Tamil tidak mendapat pendidikan pra sekolah.
Dalam satu laporan akhbar Sinar Harian, Exco kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor yang terbabit Dr A Xavier Jayakumar berkata, kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor akan memfokuskan untuk mendirikan beberapa pra sekolah iatu tadika khusus untuk kaum India yang berpendapatan rendah. Dalam laporan yang sama beliau juga turut memaklumkan jumlah peruntukan 2009 bagi masyarakat India di Selangor yang berjumlah RM12.47 Juta yang turut meliputi peruntukan untuk diguna pakai bagi kegunaan ‘Rumah Ibadat Selain Islam’ serta program latihan dan keusahawanan masyarakat India ni negeri Selangor.
Wow no joke beb, allocation sebanyak RM12.47 Juta untuk masyarakat India di negeri Selangor dalam tahun 2009 sahaja bukan lah suatu figure yang sedikit atau ciput justeru itu there is no doubt at all kalau masyarakat India di negara ini masih tak puas hati dan mempertikaikan nasib & hak mereka tidak dibela seadil – adilnya apatah lagi kalau mereka still nak mengherdik tak tentu pasal dan menyalahkan pihak kerajaan tidak memberikan layanan dan pembelaan yang sama rata seperti apa yang dinikmati oleh kaum Bumiputera dan orang2 Melayu. Persoalan yang kita nak rungkaikan disini adalah mengapa hanya rintihan dan keluhan mengenai nasib kanak2 India di negeri Selangor yang tidak berpeluang ke tadika sahaja yang diwarwarkan?
Bagaimana pula dengan rintihan dan keluhan mengenai nasib kanak2 Melayu di negeri Selangor yang turut mengalami masalah yang sama iatu tidak berpeluang ke tadika namum mengapa ianya tidak dirungkai & diwarwarkan? I’m sure beb, masih lagi terdapat segelintir kanak2 Melayu di negeri Selangor yang terdiri daripada golongan yang berpendapatan rendah mengalami masalah tidak berpeluang mendapat pendidikan pra sekolah cumanya jumlah perangkaan & statistic nya tidak dapat kita kenal pasti. Jadi kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor yang begitu gah & arrogant mencanang isu kesamaratan dan kerajaan yang mewakili semua kaum patut drill down this subject matter dan kita nak minta mereka tunjukkan bukti yang mereka adalah kerajaan negeri yang begitu prihatin terhadap rintihan dan keluhan rakyat tidak kira sama ada apa komposisi kaum, agama, bangsa atau pun nilai2 kepercayaan mereka. Antara isu penting yang nak kita perincikan ialah kalau sekiranya allocation sebanyak RM12.47 Juta diperuntukkan untuk masyarakat India di negeri Selangor dalam tahun 2009 sahaja, berapakah pula approved allocation yang diperuntukkan untuk masyarakat Melayu & kaum Bumiputera di negeri Selangor dalam tahun 2009 sahaja? Tidak ketinggalan juga berapakah pula approved allocation yang diperuntukkan untuk kaum Cina di negeri Selangor dalam tahun 2009 sahaja? Kita juga nak kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor especially MB nya dan juga Exco yang berkaitan jawab jika sekiranya allocation sebanyak RM12.47 Juta yang diperuntukkan untuk masyarakat India di negeri Selangor dalam tahun 2009 sahaja, adalah jumlah yang melebihi dari apa yang diperuntukkan bagi kaum Melayu & lain2 kaum di di negeri Selangor dalam tahun 2009, atas significant apa dan on what basis allocation ini diluluskan? Kita juga nak tahu beb, siapa yang meluluskan allocation ini, adakah keputusan untuk meluluskan allocation sebegini dibuat atas prinsip collective decision dan dibentangkan dalam majlis mesyuarat kerajaan negeri secara terbuka?

Jadi jika kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor begitu gah & arrogant mencanang isu kesamaratan dan kerajaan yang mewakili semua kaum, at their best possible level kita menuntut agar kepimpinan kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor ini membuktikan apa yang dicanangkan oleh mereka bukanlah janji2 manis politik murahan pilihanraya atau lebih bloody dam worst lagi ianya hanya sekadar ayat2 auta pembohongan sahaja. Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment