Sunday, July 5, 2009

INSIDEN BUKIT ANTARABANGSA MASIH LAGI BARU – MENGAPA PAJAKAN KAWASAN BALAK DI KAJANG MASIH DI TERUSKAN WALAUPUN BERLAKUNYA HAKISAN?

Macam mana lah si mangkuk hayun Khalid MB Selangor, ni mentadbir kerajaan pakatan rakyat di negeri Selangor? Mula2 timbul isu proses perolehan / pemberian waste management contract yang tidak mengikut garis panduan urus tadbir pentadbiran yang telus kemudian terdapat laporan yang mengatakan terdapatnya lebih kurang 3 ribu kilng2 haram masih lagi beroperasi dan di dirikan di seluruh negeri Selangor dan kini tampil satu lagi isu yang pada pandangan kaca mata kita agak serious iatu pajakan bagi kerja2 pembalakan di kawasan hutan simpan kekal Sungai Jelok Kajang, yang didakwa mengundang pelbagai isu alam sekitar di kawasan setempat.
Kalau pada pandangan kaca mata si mangkuk hayun Khalid MB Selangor, ini adalah isu biasa dan perkara remeh – temeh kita suruh je dia pergi mampus dengan pandangan sebegitu. Apakah beliau sudah lupa dengan insiden di Bukit Antarabangsa atau pun beliau ada penyakit sawan hilang ingatan? Hanya si mangkuk hayun ni sendiri je yang boleh jawab kedua – dua persoalan tadi. Jangan lah pulak si mangkuk hayun Khalid ni nak main dengan political diversion approach dan tuduh yang isu2 ni semua sengaja di bangkitkan oleh pemimpin2 BN kerana tidak semua orang2 Melayu di negeri Selangor ni mudah diperbodohkan dan boleh diperlekhkan oleh beliau. ADUN Kajang, Lee Kim Sin dalam laporan beliau kepada akhbar Sinar Harian berkata aktiviti pembalakan di kawasan hutan simpan kekal Sungai Jelok Kajang bukan sahaja menyebabkan kawasan hutan itu digondolkan tetapi ia juga mengakibatkan berlakunya hakisan tanah. YB Lee Kim Sin turut berkata, apa yang berlaku di kawasan hutan simpan kekal Sungai Jelok Kajang ini turut mengakibatkan ketidakseimbangan alam sekitar dan hakisan yang berlaku itu menyebabkan air Sungai Jelok menjadi keruh malah menjadi punca berlakunya bencana terhadap alam sekitar.
Kalau kita teliti & kaji statement yang diluahkan oleh si YB Lee Kim Sin ini, perkara ini boleh di klasifikasikan sebagai antara perkara serious yang at his best possible level & with no doubt at all si mangkuk hayun Khalid MB Selangor kena turun padang dan selesaikan isu ini dengan segera melainkan si mangkuk hayun ni teruja dan ingin melihat insiden di Bukit Antarabangsa berulang kembali. Kita sebagai rakyat negeri Selangor patut tanya pada diri kita sendiri beb, kenapa isu ini timbul dan ianya seolah – olah tidak diambil peduli oleh barisan kepimpinan exco pakatan rakyat munafik pukimak sial keparat terutama si mangkuk hayun Khalid MB Selangor ni sendiri sebagai orang nombor satu dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor? Apakah ada game yang tersirat di sebalik cerita tentang pajakan bagi kerja2 pembalakan di kawasan hutan simpan kekal Sungai Jelok Kajang ini? Apakah tiada way forward atau tindakan susulan bagi menghalusi perkara ini kerana ianya di dalangi oleh individu2 yang mempunyai kepentingan peribadi dalam parti komponen pakatan rakyat? Kita juga amat teruja untuk menantikan apakah respond & way forward yang akan di ambil oleh si mangkuk hayun Khalid setelah isu ini panas di perkatakan?

Pesanan saya buat si mangkuk hayun Khalid MB Selangor ni, pergi jahanam & buang jauh2 lah konsep & aspirasi ‘Cekap, Akauntibiliti & Telus’ dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor sebab generally & overall semua tu hampeh belaka ianya hanya lebih fantasi dan bukan reality approach. Kalau betul pentadbiran kerajaan negeri Selangor ni berpegang kuat pada asas & intipati konsep & aspirasi (CAT) ni jadi jangan lah tunggu sampai dah kena balun secara terbuka baru nak riuh implement drastic next way forward. Kalau betul nak utamakan aspirasi dan serious gila prihatin kepada rakyat jangan asyik dok guna alasan time frame setahun pemerintahan adalah terlalu pendek untuk mencapai “Major Milestone Achievement”! Kalau betul nak jadi lebih baik daripada pemerintahan kerajaan BN yang terdahulu, kesemua team pakatan kesemua munafik pukimak gampang keparat ni kena position kan benchmark yang lebih tinggi bukan sekadar pandai jual ayat2 auta pembohongan sahaja beb. Sepekara lagi kalau betul pentadbiran kerajaan negeri Selangor ni berpegang kuat pada asas & intipati konsep dan aspirasi‘Cekap, Akauntibiliti & Telus’ apa kata secara terbuka mereka buat pendedahan kepada 2 syarikat persendirian mana aktiviti pajakan bagi kerja2 pembalakan di kawasan hutan simpan kekal Sungai Jelok Kajang yang berkeluasan 200 hektar ini diberikan? Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment