Saturday, July 4, 2009

BARU KENA JENTIK SIKIT DENGAN AKHBR UTUSAN MALAYSIA TERUS AKHBAR SIN CHEW MELATAH & OVER EXTREME – BERANI USIK KENALAH BERANI TANGGUNG!

Lately ni akhbar Utusan Malaysia telah menerbitkan beberapa artikel yang sememangnya dari dulu lagi serangan mata pena maut macam ni patut dan wajib di lakukan apatah lagi kalau ianya berkaitan dengan menegakkan dan mempertahanakan hak keistemewaan dan sensitivity orang2 Melayu.
Perkara dan serangan mata pena maut sebegini telah menjadi kelaziman Chinese daily mainstream newspaper apatah lagi kalau ianya berkaitan dengan agenda memperkasakan bangsa mereka. Jadi what is the bloody fucking big deal Chinese daily mainstream newspaper khususnya akhbar Sin Chew nak melatah tak tentu pasal dan di katakan react agak over extreme dengan beberapa artikel yang di terbitkan oleh akhbar Utusan Malaysia. Apa yang para penerbit & akhbar Sin Chew kena ingat adalah kesemua artikel yang di terbitkan oleh akhbar Utusan Malaysia termasuk artikel yang bertajuk ‘Propaganda Akhbar Cina’ sarat dengan fakta dan asas yang sahih dan serangan mata pena maut ini bukanlah di garap dengan berdasarkan ayat2 auta pembohongan jadi as the bloody conclusion kenapa ianya boleh membangkitkan reaksi emosional daripada beberapa akhbar Cina khususnya akhbar Sin Chew? The issue is very2 simple beb, kalau mereka berani usik dan sentuh perkara2 yang boleh mengakibatkan ‘across the border line’ sehingga kadangkala menyentuh dan mengguris serangan mata pena maut thus at their best possible level they must dare to be responsible to whatever their earlier movement, kalau dah berani usik kenalah berani tanggung beb.
Summary yang dilakukan oleh akhbar Utusan Malaysia juga memperlihatkan selama ini akhbar Cina terutama Sin Chew kerap menyiarkan laporan yang negatif terhadap akhbar Melayu termasuk Utusan tetapi tiada sedikitpun tindak balas kerana perbalahan atau perang media bukanlah objektif utama kebebasan media di wujudkan. Walau bagaimanapun para penerbit & akhbar Sin Chew kena always lock in their mindset bila Malay daily mainstream newspaper diam ianya bukan bererti akhbar seperti Sin Chew boleh memperlekehkan dan sewenang – wenangnya mengkritik akbar Melayu dengan begitu rakus tetapi apabila sahaja akhbar Melayu menyanggah pandangan mereka berhubung isu2 tertentu maka dengan sepantas kilat mereka akan mengherdik dan melabelkan Utusan sebagai rasis. Dimana sifat professionalism mereka? Apakah bila mana mereka menulis sesuatu artikel tertentu mereka tidak langsung mengguna pakai atau menyematkan akta dan nilai2 murni kewartawanan? Dalam situasi begini kita patut tanya diaorang balik akhbar atau nilai2 penulisan artikel mana yang lebih bersifat rasis? Janganlah kerana sebelum ini Malay daily mainstream newspaper di lihat terlalu berlembut dan kerap mengamalkan ‘sense of diplomacy approach’ maka Chinese daily mainstream newspaper boleh bersikap haram bejadah dengan akhbar Melayu.

Satu keunikan masyarakat majmuk di Malaysia adalah kebebasan dalam semua perkara asas termasuk kebebasan dalam memilih agama yang ingin di anuti, kebebasan dalam memilih kepercayaan yang ingin dipraktikan dan kebebasan dalam menyuarakan ruang pendapat menerusi mainstream media. Tetapi dalam kita memperkasakan budaya dan keterbukaan menyuarakan ruang pendapat menerusi mainstream media jangalah kita terlalu rakus, over looked dan‘across the border line’ sehingga kita memusnahkan the beautiful mechanism dalam masyarakat majmuk di Malaysia ini. Apa yang kaum minoriti kena ingat sangat2 lah mudah je beb, orang2 Melayu memang terkenal dengan sifat hormat – menghormatinya dan semangat setiakawan akan tetapi orang2 Melayu juga pantang kalau sesangat kalau di perlekehkan dengan sewenang – wenangnya. Kaum minoriti di minta jangalah sengaja mencari pasal dan terlebih celupar dengan orang2 Melayu dan pesanan buat para penerbit & sekalian wartawan akhbar Sin Chew jangan terlalu rakus dan celupar dengan Malay daily mainstream newspaper kerana baru kena jentik sedikit dah mula mengada – ngada nak tunjuk emosional dan over extreme, itu baru kena jentik sedikit nanti kalau kena tunjal tak pasal2 lari terkencing – kencing pulak. Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

No comments:

Post a Comment