Thursday, July 9, 2009

DIBERITAKAN LEBIH 1,000 PERMOHONAN WARGA EMAS BAGI SKIM MESRA USIA EMAS DITOLAK – APA PENJELASAN PEMIMPIN PAKATAN RAKYAT DALAM HAL INI?

Akhbar The Star melaporkan lebih 1,000 permohonan daripada warga2 emas di sekitar Selangor & Kuala Lumpur bagi skim Mesra Usia Emas ditolak dan tidak di luluskan atas pelbagai sebab.
Laporan akhbar turut memetik dalam satu sidang akhbar ahli parlimen Kepong yang juga salah seorang pemimpin veteran dalam parti DAP Dr. Tan Seng Giaw, telah mengemukakan 2 folders yang mengadungi borang2 permohonan bagi Mesra Usia Emas yang telah ditolak dan tidak di luluskan atas pelbagai sebab. Antara sebab dan alasan yang di berikan adalah borang permohonan tersebut gagal di isi dengan betul dan lengkap. Now apa yang nak kita teliti dan perincikan dekat sini ialah idea dan cadangan mewujudkan skim Mesra Usia Emas ini adalah sesuatu yang memang patut kita banggakan namum apabila perlaksanaan, implimentasi dan proses penyampaian nya tidak di pantau atau tiada check & balance maka yang tetap akan menjadi adalah golongan2 warga emas itu sendiri. Alasan permohonan ditolak dan tidak di luluskan atas capacity borang permohonan tersebut gagal di isi dengan betul dan lengkap serta tidak comply dengan garis panduan yang di perlukan juga boleh kita pertikaikan kerana dah namanya skim ini skim Mesra Usia Emas yang objektif & KPI utama adalah membantu dan menyalurkan dana kepada golongan2 warga emas jadi mengapa kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor tidak menempatkan pegawai2 atau helpdesk officer bagi membantu golongan2 warga emas ini dalam bab pengisian borang permohonan? Kalau betul lah kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor memang prihatin dan mengangkat martabat dan aspirasi nasib warga emas patut di perkasakan maka kalau setakat nak menempatkan pegawai2 atau helpdesk officer bagi membantu proses pengisian borang permohonan its just a piece of cake lah beb kerena kuasa kepimpinan dah ada dalam tangan cuma sama ada nak full swing enforce atau tak je? Kalau benar2 jatidiri setiap pemimpin pakatan rakyat ini di terapkan dengan aspirasi & prinsip “setiap pemimpin pakatan rakyat perlu berjiwa dan sentiasa dekat dengan rakyat” pasti ada way forward dalam memperkasakan hal ini.
Itu sebabnya beb the most important mission critical adalah pemantauwan atau strategic monitoring dalam sesuatu perlaksanaan, implimentasi dan proses penyampaian mana2 idea atau cadangan kerana kegagalan dalam aspek ini akan membawa kepada banyak permasalahan atau lebih kronik ianya akan menjadi isu berbangkit. Menurut laporan Dr. Tan Seng Giaw, pemantauwan atau strategic monitoring yang tidak berkesan telah menyebabkan berlakunya pertindihan di mana segelintir pemohon yang sebenarnya tidak layak telah di dapati dapat proceed dengan permohonan mereka. Lebih mengecewakan lagi di Kepong sahaja terdapat kes di mana ada pihak2 yang tidak bertanggungjawab telah mengambil peluang untuk menjadi agent atau orang tengah kepada sebahagian daripada golongan warga emas terbabit yang menuntut consultation fees sebanyak RM300 ke RM500 tetapi borang permohonan terbabit tidak langsung di uruskan dengan sempurna.

Mahu tak mahu beb, di sini kita perlu sekali lagi menyoal dan mempertikaikan di mana asas pegangan aspirasi & agenda ‘Cekap, Akauntibiliti & Telus’ dalam pucuk pentadbiran kerajaan pakatan rakyat? Mengapa perkara sebegini boleh berlaku? Pendedahan dan keluhan ini di warwarkan oleh ahli parlimen Kepong yang juga salah seorang pemimpin veteran dalam parti DAP Dr. Tan Seng Giaw, isu ini bukan datangnya daripada orang2 BN atau pemimpin UMNO tapi kekecewaan ini adalah luahan daripada Dr. Tan Seng Giaw, sendiri. Seperkara lagi yang tidak berapa kita fahami mengapa pentadbiran kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor perlu melantik & memberikan mandat kepada syarikat swasta Rantaian Mesra Sdn Bhd sebagai syarikat yang di pertanggungjawab kan mengurus & menyelia skim Mesra Usia Emas ini? Apakah syarikat Rantaian Mesra Sdn Bhd ini adalah anak syarikat milik penuh kerajaan negeri Selangor? Atas criteria apa syarikat Rantaian Mesra Sdn Bhd ini di beri mandat sebagai syarikat yang di pertanggungjawab kan mengurus & menyelia skim Mesra Usia Emas ini? Kenapa pihak SUK negeri Selangor sendiri tidak mewujudkan unit / bahagian yang di pertanggungjawab kan mengurus & menyelia skim Mesra Usia Emas ini? Kalau betul perlantikan syarikat Rantaian Mesra Sdn Bhd ini tidak berlandaskan back door setting jadi kita nak minta apa kata declare dan publish kan siapa board of director syarikat ini?, apa track record syarkat ni sebelum ini? dan apakah kelayakan syarikat ini dari segi financial capabilities & tenaga kerja professional mereka sehingga layak di pertanggungjawab kan mengurus & menyelia skim Mesra Usia Emas ini? Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

1 comment:

  1. SLM BRO..MOHON IZIN NAK LINK BLOG NI HEHEHE

    ReplyDelete