Wednesday, July 8, 2009

MULA2 MB KEDAH KATA HAL DAP & PAS KEDAH HANYA HAL ADIK BERADIK LEPAS TU DIA BIDAS PULA DAP KEDAH – MB KEDAH PUN DAH MULA MENCARUT TAK TENTU PASAL!

Salah satu criteria yang mesti ada dalam jatidiri setiap pemimpin parti politik ialah mereka at their best possible level mesti bersikap very2 firm dengan statement yang mereka lontarkan apatah lagi kalau individu tersebut merupakan seorang pemimpin parti politik yang diberi mandat dan amanah sebagai seorang Menteri Besar atau Ketua Menteri.
Sebagai orang nombor 1 dalam pucuk kepimpinan kerajaan negeri yang ditadbirnya setiap individu yang bergelar Menteri Besar atau Ketua Menteri mesti bertanggungjawab dengan setiap inci statement yang di keluarkan oleh beliau bukannya mengamalkan approach ‘hari ini cakap lain & esok keluarkan statement yang lain pulak’. Apa yang cuba saya perincikan di sini adalah mengenai gelagat dan perangai selambe MB Kedah, Ustaz Azizan yang dalam usaha beliau nak cover line di atas pertikaian dan perbalahan yang berlaku di antara DAP Kedah / Perlis dan pucuk kepimpinan PAS Kedah, Ustaz Azizan telah seakan – akan bermain – main dengan statement yang di ucapkan oleh beliau.
Mula2 MB Kedah, ini telah mengeluarkan satu kenyataan yang di petik oleh akhbar Sinar Harian di mana dalam laporan akhbar Sinar Harian tersebut Ustaz Azizan dipetik sebagai berkata pihak2 luar khususnya BN dan orang2 UMNO tidak usahlah dok sibuk2 memperbesarkan dan mempolitikan isu yang berlaku di antara DAP Kedah / Perlis dan pucuk kepimpinan PAS Kedah kerana menurut orang tua mangkuk hayun ini rentetan yang berlaku ini hanyalah insiden seperti tegur – menegur dan jentik – menjentik di antara sesama adik – beradik. Wah kalau kita perincikkan statement ini, bermakna insiden yang berlaku di negeri Kedah ini bukanlah suatu insiden yang critical dan tidak akan berpanjangan. Arrogant & firm betul orang tua mangkuk hayun ni cuba mengeluarkan statement bagi mempertahankan segala permasalahan yang berlaku di negeri Kedah itu. However the next following day pula dalam satu kenyataan yang dipetik oleh akhbar Mingguan Malaysia, memang kelakar dan seakan – akan bersifat kartun beb bila mana orang tua mangkuk hayun ni dengan sinis dan lantang membidas DAP Kedah kerana membuat tuduhan tidak berasas terhadap kerajaan negeri Kedah di bawah kepimpinan beliau. Ini beliau lakukan dalam keadaan panik dan tergesa – gesa sebagai defensive approach setelah pergerakan DAP Kedah / Perlis membalun beliau secara terbuka dengan tuduhan kerajaan PAS negeri Kedah di bawah pimpinan beliau tidak hormat & sensitive hak kaum2 lain malahan kata pengerusi DAP Kedah / perlis ada ura2 yang kerajaan PAS Kedah ini akan merobohkan tokong2 dan kuil2 dengan sewenang – wenangnya.

Apa yang amat kita kesali dan kecewa adalah sikap MB kedah, ustaz Azizan Razak yang di lihat terlalu memberi muka kepada pihak DAP Kedah / Perlis malahan beliau juga seakan akan tunduk dan terlalu berlembut dengan sikap kurang ajar pihak DAP Kedah / Pelis ini. Kalau betul perbalahan & pertikaian ini adalah berpunca daripada sikap pemimpin2 DAP Kedah / Perlis yang tidak dapat menerima keputusan pihak kerajaan negeri Kedah merobohkan premis pusat penyembelihan babi secara haram, ustaz Azizan Razak sepatutnya tidak perlu nak terlalu menjaga hati & air muka pihak DAP Kedah / Perlis ini kerana sudahlah premis penyembelihan babi itu didirikan secara haram bahkan yang lebih kurang ajar lagi ianya didirikan di kawasan penempatan penduduk Melayu & orang2 beragama Islam. Kenapa sebagai orang nombor 1 dalam pucuk pimpinan pentadbiran negeri Kedah, ustaz Azizan Razak cuba nak berselindung & pada mulanya menganggap isu ini hanya sekadar tegur – menegur di antara adik beradik sedangkan realiti nya ini adalah isu yang berkaitan dengan rasa hormat dan hak orang2 Islam dalam menidakkan perkara yang boleh menyentuh sensitivity agama Islam? Alangkah elok jika sekiranya MB Kedah ini mengambil pendekatan yang lebih drastic & agak extreme dan kalau dah sememangnya dalam hal ini pihak DAP yang bersalah jangan bagi muka kepada mereka dengan pantas balun & herdik sahaja mereka ini dan approach yang paling tepat adalah biarkan sahaja mereka terus keluar daripada pakatan jika sekiranya mereka tidak tahu adab & tak reti nak hormat kepada orang2 Melayu. Mereka juga seharusnya dituntut & didesak agar meminta maaf dengan sekalian penduduk di negeri Kedah kerana rasa kurang hormat & ketidak prihatinan mereka dengan hak & sensitivity orang2 Melayu. Kalau dah sampai ke tahap begini pun kepimpinan PAS masih mengangap DAP ini sperti adik – beradik sejati mereka, kita pun tak pasti bagaimana atau dengan approach apa PAS akan memartabatkan agama Islam & memperkasakan maruah bangsa Melayu? Finally, sebagai peringatan kepada mana2 individu yang masih taksub & sayangkan pembangkang pukimak sial gampang keparat, itu kau orang punya pasal & kalau rasa tak selera nak baca jadi tak payah nak baca mungkin ada baiknya the entire of your guys pergi makan daging anjing kurap & babi tempang panggang kerana itu mungkin kena dengan selera kau orang.

1 comment: